فلوشیپ جراحی سرطان در تهران

غربالگری سرطان پستان

غربالگری سرطان پستان

غربالگری سرطان پستان

غربالگری سرطان پستان بر اساس شانس ابتلای افراد به سرطان سینه و سابقه آنها متفاوت می باشد، مثلاً در فردی که سابقه ابتلا به سرطان پستان در مادر وی وجود دارد با فردی که هیچ سابقه فردی یا خانوادگی ابتلا به بیماریهای پستان ندارد متفاوت است. در ادامه به نحوه غربالگری در افراد با خطر متوسط (شانس ابتلا به سرطان پستان کمتر از 1% در طول عمر) شامل اکثریت افراد جامعه می پردازیم. لازم به ذکر است یکی از مهمترین عوامل موثر در کاهش مرگ و میر سرطان پستان انجام غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری در سالهای اخیر است.

در مرحله نخست تمام زنان از سن 25-20 باید مورد معاینه پزشک متخصص شامل معاینه هر دو پستان و غدد لنفاوی ناحیه زیربغل قرار گرفته و بر اساس یافته های معاینه و سابقه خانوادگی فرد مورد ارزیابی ریسک خطر پستان قرار گیرند، همچنین بیمار باید نسبت به هر نوع تغییر شکل و بافت پستان مرتبط با بیماری آگاهی یابد.

سن شروع غربالگری و معاینات دوره ای پستان

  • سن شروع غربالگری از 25-20 سالگی می باشد و از این دوره سنی یعنی از سن 40-20 سال فرد بنا به تشخیص پزشک در دوره های 3-1 ساله تحت معاینه و بررسی قرار می گیرد، بهتر است در سن بین 40-25 تا 40 سالگی یک ماموگرافی پایه نیز انجام گیرد. معاینه در این دوره شامل معاینه کامل پستان و غدد لنفاوی آگزیلا (زیربغل) در هر دو سمت می باشد.
  • از سن 40 تا 70 سالگی، علی رغم اختلاف نظر موجود بین منابع و شیوه نامه های غربالگری در کشورهای مختلف هنوز هم اکثر منابع توصیه به انجام ماموگرافی سالانه با شروع از سن 40 سالگی جهت تشخیص زودهنگام سرطان پستان می کنند در این دوره سنی بنا به شرایط و تشخیص پزشک ممکن است از سایر روش های کمکی مانند MRI پستان یا سونوگرافی نیز کمک گرفته شود.
  • سن بالای 70 سال: در سنین بالای 70 سال اغلب بر اساس سوابق قبلی بیمار و معاینات قبلی، ماموگرافی و سایر روش های تصویربرداری موجود در سابقه، و شرح حال خانوادگی بیمار) تصمیم گیری می شود و بسیاری از منابع کماکان از غربالگری یکسال در میان با ماموگرافی در افراد با سلامت مناسب حمایت می کنند.