فلوشیپ جراحی سرطان در تهران

آیا توده ای که در پستان سمت چپ مشاهده شده نیاز به عمل جراحی دارد؟

آیا توده ای که در پستان سمت چپ مشاهده شده نیاز به عمل جراحی دارد؟

آیا توده ای که در پستان سمت چپ مشاهده شده نیاز به عمل جراحی دارد؟

آیا توده ای که در سینه سمت چپ مشاهده شده نیاز به عمل جراحی دارد؟

تود‌ه سینه چیست؟

توده سینه تورم یا برآمدگی موضعی در پستان است که با بافت پستانی اطراف آن یا با بافت پستانی همان محل در پستان دیگر، تفاوت دارد. دلایل متعددی برای ایجاد توده‌های پستانی وجود دارد، اغلب آن‌ها سرطانی نیستند و خطری ندارند. علل توده‌ها می‌تواند عفونت، ضربه خوردن، فیبروآدنوم، کیست، نکروز چربی، یا سینه‌های حاوی بافت فیبروکیستیک باشد. توده های پستانی ممکن است در هر دو جنس مرد و زن ایجاد شوند.

علائم همراه با توده‌ی سینه چیست؟

بافت سینه به طور طبیعی در لمس ناهموار یا رشته‌ای احساس می‌شود و فرد ممکن است دردی که با قاعدگی ایجاد می‌شود و از بین می‌رود را تجربه کند. اگر مشکلی در سینه وجود داشته باشد، ممکن است تغییراتی از جمله لمس توده گرد، صاف و ثابت، لمس توده بزرگ توپر که زیر پوست حرکت می‌کند، لمس توده محکم و نامنظم، قرمزی یا فرورفتگی پوست مانند پرتقال، تغییر در ابعاد یا شکل سینه، خروج مایع از نوک سینه، ایجاد شود.

علل توده‌ی سینه چه چیزهایی است؟

سینه خانم‌ها از بافت‌های مختلفی تشکیل شده است. دو نوع بافت اصلی غدد شیری، که شیر را تولید می‌کنند، و مجاری شیر، که شیر از طریق آن‌ها به نوک سینه می‌رسد، هستند. ترکیب بافت سینه می‌تواند بسته به عملکرد متفاوت باشد، برای مثال هنگامی که یک خانم شیردهی دارد، پستان ها تغییر می‌کنند و در لمس متفاوت هستند. پستان همچنین از بافت پیوندی فیبروز، بافت چربی، گره‌های لنفاوی، عروق و اعصاب تشکیل شده است. هر بخش از پستان به تغییرات شیمیایی بدن، به طور متفاوت پاسخ می‌دهد. این تغییرات ظاهر و بافت پستان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و می‌توانند باعث ایجاد توده‌هایی در پستان شوند.

علل احتمالی توده‌های سینه می‌تواند این موارد را دربرگیرد:

آبسه یا عفونت
آدنوم یا فیبروآدنوم
کیست ها
نکروز چربی
لیپوم
سرطان سینه
برخی توده‌های سینه در لمس حاشیه مشخصی دارند، در حالی که بقیه مانند یک ناحیه بافتی ضخیم شده هستند.

توده‌های غیر سرطانی: ابعاد، ظاهر، بافت توده‌های پستانی می‌توانند به طور قابل توجهی متفاوت باشند. قوام توده می‌تواند به پزشک برای تشخیص نوع آن کمک کند.

کیست‌های سینه: کیست سینه یک فضای غشادار پر از مایع و غیرسرطانی یا خوش‌خیم است. اغلب در لمس صاف و انعطاف پذیر در زیر پوست احساس می‌شود. برخی کیست‌های سینه ممکن است بدون درد باشند، در حالیکه برخی دیگر نسبتا دردناک هستند. کیست های سینه در خانم های بالای ۵۰ سال نادر هستند. مشخص نیست که چه چیزی باعث ایجاد کیست های سینه می‌شود اما ممکن است در پاسخ به هورمون های مربوط به قاعدگی ایجاد شوند. کیست‌ها از نظر ابعاد می‌توانند از بسیار کوچک که تنها در سونوگرافی قابل تشخیص هستند تا ۲.۵ و ۵ سانتی متر، متفاوت باشند. کیست های کوچک ممکن است بر روی بقیه بافت سینه فشار آورده و باعث احساس درد شوند.

کیست‌های چربی: در شرایطی که مجاری چربی یا غدد چربی مسدود شوند، ایجاد می‌شوند. یک فضای غشادار مسدود یا کیست، ممکن است زیر پوست ایجاد شود و در اثر تحریک هورمونی یا ضربه، رشد کند و بزرگتر شود. کیست‌های چربی معمولا به درمان نیازی ندارند، اما اگر آزاردهنده و دردناک باشند می‌توان آن‌ها را خارج کرد.

آبسه ها: آبسه‌ها سرطانی نیستند و معمولا توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شوند. پوست سینه بر روی محل آبسه قرمز شده و در لمس ممکن است گرم یا سفت باشد، همچنین آبسه ها ممکن است دردناک باشند. خانم‌هایی که شیردهی دارند احتمال بیشتری برای درگیری با آبسه دارند.

آدنوم: آدنوم یک رشد غیرطبیعی بافت غده‌ای در سینه است. فیبروآدنوما رایج‌ترین نوع آدنوما در سینه است و بیشتر خانم‌هایی با سن کمتر از ۳۰ سال را درگیر می‌کند اما ممکن است در خانم‌های با سن بالاتر نیز دیده شود. این توده معمولا دلیل ۵۰ درصد نمونه برداری‌های سینه است اما معمولا سرطانی نمی‌شوند و اغلب خود به خود از بین می‌روند. فیبروآدنوماها به طور کلی گرد و سفت با حاشیه‌هایی صاف هستند.

پاپیلومای درون مجاری: این توده‌ها شبیه زگیل هستند و درون مجاری سینه رشد می‌کنند، همچنین ممکن است زیر نوک سینه ایجاد شوند. خانم‌های جوان تر ممکن است چندین توده داشته باشند در حالی که خانم‌هایی که نزدیک به یائسگی هستند معمولا تنها یکی دارند.

نکروز چربی و لیپوم: به تخریب یا تجزیه بافت چربی سینه، نکروز چربی می‌گویند که ممکن است باعث ایجاد توده‌هایی غیرسرطانی شود. این توده‌ها ممکن است دردناک باشند، همچنین ممکن است ترشح از نوک سینه و فرورفتگی پوست روی توده نیز وجود داشته باشد. لیپوم یک توده صاف غیرسرطانی است که معمولا بدون درد و متحرک است. این توده یک تومور خوش خیم چربی است.

توده‌های سرطانی: یک توده سرطانی یا تومور در لمس سفت یا ثابت است، معمولا شکل نامنظم دارد و چسبیده به پوست یا بافت‌های عمقی درون سینه به نظر می‌رسد. سرطان سینه، مخصوصا در مراحل ابتدایی، دردناک نیست. ممکن است در هر قسمتی از سینه رشد کند اما در ربع فوقانی خارجی شایع تر است. برخی تومورهای بدخیم دردناک هستند، این درد ممکن است هنگامی که بزرگ شده‌اند و یا باعث فشار بر روی سایر بخش های سینه شوند و یا اگر زخمی شوند و یا در میان لایه های پوست رشد کنند، ایجاد شود.

درمان توده‌های سینه چیست؟

خیلی مهم است که خانم‌ها بدن خود را بشناسند. اینکه بدانند پستان سالم در لمس چگونه است برای تشخیص هر تغییر و یا توده غیرطبیعی‌ای کمک کننده است. راهنمایی که در ادامه می‌آید برای انجام “معاینه خود” به خانم‌ها کمک می‌کند.

در آینه به خود نگاه کنید، ابعاد، شکل، و رنگ سینه را چک کنید و به دنبال توده‌ها یا تورم‌های قابل دیدن باشید.
بازوها را بلند کنید و مرحله قبل را تکرار کنید.
نوک سینه‌ها را از نظر هرگونه ترشح که ممکن است آبی، شیری، زرد، یا مخلوط با خون باشد، چک کنید.
در حالی که دراز کشیده اید، سینه و اطراف آن را تا زیر بغل و پایین دنده‌ها، با حرکت پیوسته و ملایم لمس کنید.
مرحله قبل را در حالی که نشسته یا ایستاده‌اید تکرار کنید، این کار ممکن است در زیر دوش آسان تر باشد.
با اینکه لازم است هر توده‌ی غیرطبیعی را پزشک معاینه کند، هر توده‌ای نیاز به درمان ندارد. پزشک ممکن است شما را معاینه کند و برای تعیین نوع توده، انجام ماموگرافی یا سونوگرافی را پیشنهاد کند. اگر کیست یا توده فیبروزی وجود داشته باشد، پزشک ممکن است بدون انجام دادن اقدام خاصی، آن را تحت نظر بگیرد. اگر آبسه وجود داشته باشد می‌تواند آن را با یک سوزن تخلیه کند و آنتی بیوتیک تجویز کند.