فلوشیپ جراحی سرطان در تهران

آیا سرطان درمانپذیر است؟

آیا سرطان درمانپذیر است؟

آیا سرطان درمانپذیر است؟

درمان‌های هدفمند سرطان، داروهایی هستند که بخش‌های خاصی از سلول‌های سرطانی که به رشد و گسترش سرطان‌ها کمک می کنند، مانند پروتئین‌ها یا ژن‌ها را هدف قرار می‌دهند. آنها همچنین ممکن است به دنبال انواع دیگری از سلول هایی باشند که به رشد و گسترش سرطان کمک می کنند. برای برخی از انواع سرطان، درمان های هدفمند ممکن است بهتر از سایر درمان ها عمل کنند.

انواع درمان‌های هدفمند سرطان

دو نوع اصلی از درمان های هدفمند وجود دارد: داروهای مولکولی کوچک و آنتی بادی های مونوکلونال

داروهای مولکولی کوچک : به اندازه ای کوچک هستند که در داخل سلول های سرطانی فرو رفته و آنها را از بین ببرند. شما اغلب می توانید داروهای مولکولی کوچک را تشخیص دهید زیرا نام عمومی آنها بهib ختم می شود.

آنتی بادی های مونوکلونال : برای ورود به سلول ها خیلی بزرگ هستند. در عوض، آنها به اهدافی در خارج از سلول ها یا درست در اطراف آنها حمله می کنند. گاهی اوقات از آنها برای شیمی درمانی و تشعشع مستقیم به تومورها استفاده می شود. بیمار معمولاً آنها را از طریق IV در رگ بازوی خود در بیمارستان یا کلینیک دریافت می کند.

نام عمومی آنتی بادی های مونوکلونال به mab ختم می‌شود.

درمان‌های هورمونی بدن را از ساختن هورمون‌هایی که برخی سرطان‌های سینه و پروستات برای رشد به آن هورمون ها نیاز دارند، باز می‌دارند، یا از عملکرد هورمون‌ها جلوگیری می‌کنند.

مهارکننده های انتقال سیگنال رایج ترین درمان های هدفمند هستند. آنها سیگنال هایی را که باعث می شوند سلول ها خیلی زیاد و به سرعت تقسیم شوند، مسدود می کنند.
تعدیل کننده‌های بیان ژن
این نوع درمان هدفمند برای تغییر پروتئین‌هایی عمل می‌کند که نحوه اجرای دستورالعمل‌های ژن‌ها در سلول‌های سرطانی یا بیان غیر طبیعی آنها را کنترل می‌کنند.

القاء کننده آپوپتوز

سلول‌های سرطانی اغلب راهی برای دور زدن فرآیند طبیعی آپوپتوز پیدا می‌کنند، آپوپتوز فرایندی است که سلول‌های سالم پیر یا آسیب دیده می‌میرند. القا کننده های آپوپتوز باعث می شوند سلول های سرطانی از طریق مرگ طبیعی سلولی از بین بروند.

مهارکننده‌های رگ‌زایی

مهار کننده های رگ زایی رشد رگ‌های خونی را که سلول‌های سرطانی برای دریافت مواد مغذی و اکسیژن تشکیل می‌دهند، مسدود می‌کنند.

ایمونوتراپی ها

ایمونوتراپی ها از سیستم ایمنی بدن شما برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. برخی سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کنند، برخی دیگر سلول‌های تومور را علامت‌گذاری می‌کنند، بنابراین یافتن آنها برای سیستم ایمنی شما آسان‌تر می شود.

چه کسی تحت درمان هدفمند سرطان قرار می گیرد؟

برخی از انواع سرطان، مانند CML، تقریبا همیشه هدفی دارند که درمان می تواند روی آن متمرکز شود. اما گاهی اوقات، پزشک شما باید تومور شما را بررسی و آزمایش کند. گاهی اوقات آنها بیوپسی انجام می دهند، یعنی نمونه کوچکی از تومور می گیرند و آن را در آزمایشگاه بررسی می کنند.

قبل از اینکه پزشک شما یک درمان هدفمند را توصیه کند، ممکن است لازم باشد ابتدا درمان های دیگری را امتحان کنید. درمان هدفمند اغلب همراه با سایر درمان ها انجام می شود.

عوارض جانبی

درمان های هدفمند می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند. شایع ترین آنها اسهال، مشکلات کبدی مانند هپاتیت، و تغییرات در پوست، مو و ناخن هستند.

مشکلات پوستی برای اکثر مردم رایج ترین مشکل است.این مشکلات به این دلیل اتفاق می‌افتند که درمان‌های هدفمند سرطان به فاکتورهای رشد و رگ‌های خونی مورد نیاز برای پوست سالم حمله می‌کنند.

آیا سرطان درمانپذیر است؟

انواع مشکلات پوستی

راش هایی شبیه آکنه روی پوست سر، صورت، گردن، سینه و پشت. ممکن است خارش، سوزش، گزش یا درد داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است عفونی شود. معمولاً در تمام مدتی که تحت درمان هستید طول می کشد، اما پس از توقف درمان از بین می رود.

احساس می کنید که دچار آفتاب سوختگی شدید. این ممکن است حتی قبل از اینکه تغییری در پوست خود مشاهده کنید، شروع شود

حساسیت شدید به نور خورشید

پوست خشک. تقریباً همه افراد تحت درمان هدفمند این مشکل را دارند. پوست شما ممکن است ترک بخورد، به خصوص روی دست ها و پاها، که این مشکل استفاده از دست ها یا راه رفتن را سخت می کند.

زخم های متورم و دردناک روی ناخن های دست و پا

زخم روی پوست سر و ریزش مو یا طاسی. موهای شما ممکن است بعد از درمان رنگ عجیبی پیدا کند یا دوباره رشد نکند.

پلک های شما ممکن است قرمز، متورم شده و به سمت داخل یا پایین بچرخد. این می تواند به لایه شفاف جلوی چشم به نام قرنیه آسیب برساند.

آیا سرطان درمانپذیر است؟

راه حل

قبل از شروع درمان، از صابون ها و شامپوهای ملایم، شیمیایی و بدون عطر استفاده کنید. هر گونه تغییر پوستی را فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. شما باید مشکلات پوستی را درمان کنید تا دچار عفونت نشوید. اگر تغییرات پوستی شدید باشد، ممکن است لازم باشد داروهای هدفمند را قطع کنید.

بسیاری از درمان‌های هدفمند در ترکیب با سایر درمان‌ها مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی بهتر عمل می‌کنند، بنابراین می‌توانید از این طریق با عوارض جانبی نیز مقابله کنید.