فلوشیپ جراحی سرطان در تهران

احساس درد و سنگینی در پستان نشانه ی چیست ؟

احساس درد و سنگینی در پستان نشانه ی چیست ؟

احساس درد و سنگینی در پستان نشانه ی چیست ؟

احساس درد و سنگینی در سینه نشانه ی چیست ؟

درد پستان یکی از مهم‏ترین شکایات بیماران و شایع‏ترین علت مراجعه آنان به درمانگاه‏های پستان است. درد پستان بیشتر در زنان جوان و نیز در حوالی یائسگی رخ می‏دهد. اگر درد پستان شدید باشد، می‏تواند زندگی فرد و فعالیت روزانه را تحت تاثیر قرار دهد. اما اینکه درد پستان به تنهایی، نشان دهنده سرطان پستان باشد اتفاق نادری است و تنها در کمتر از ۱۰% از زنان درد پستان ممکن است نشانه سرطان باشد. اگر شما درد غیر قابل توجیهی دارید که زندگی شما را مختل کرده و یا اگر به هر دلیلی در مورد سرطان پستان نگران هستید به پزشکتان مراجعه کنید تا مشکل شما بررسی شود.
کمتر زنی را می‏توان دید که در دوره زندگی خود درد پستان را تجربه نکرده باشد. با توجه به شیوع بسیار بالای درد پستان در خانم‏ها لزوم آگاهی بیشتر در مورد این مشکل روشن می‏شود. درد پستان ممکن است باعث ایجاد اضطراب و کاهش کیفیت زندگی افراد زیادی در جامعه شود. این موضوع باعث کاهش بازده کاری درصد قابل توجهی از زنان جامعه در عرصه‏های اجتماعی می‏شود. از طرفی وجود این درد باعث اختلالات زیادی در مسایل جنسی افراد می‏شود. این موضوع در کنار افزایش اضطراب ناشی از بیماری حالتی را پدید می‏آورد که نتیجه آن به‏صورت مستقیم یا غیرمستقیم بسیاری از افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می‏دهد.

دردهای دوره ‏ای پستان

شایع‏ترین علت درد پستان در سنین قبل از یائسگی، واکنش نسبت به تغییرات هورمونی است. این حالت باعث بروز دردهای دوره‏ای در ارتباط با عادت ماهیانه می‏شود. ممکن است همراه با این دردها اختلالات و بی‏نظمی‏های قاعدگی نیز دیده شوند. دردهای دوره‏ای اغلب قبل از شروع هردوره عادت ماهیانه ایجاد می‏شوند و با شروع خونریزی یا در اوایل عادت ماهیانه، تخفیف می‏یابند. این دردها معمولاً خفیف هستند و به‏صورت درد و حساسیت همراه با سنگینی پستان حس می‏شوند، اغلب نیمه خارجی پستان‏ها را درگیر می‏کنند، دو طرفه هستند و با گذشت زمان بهبود می‏یابند. شدت این درد ثابت نیست و در دوره‏های مختلف، متفاوت است و حتی ممکن است تا چند سال ادامه پیدا کند. فعالیت فیزیکی شدید و استرس می‏تواند باعث تشدید درد شود.

دردهای غیر دوره‏ ای پستان

این دردها معمولا یک طرفه، و متمرکز در یک نقطه هستند هرچند می‏توانند منتشر باشند. معمولا ماهیت درد خنجری یا سوزشی است. علت این دردها نیز می‏تواند تغییرات هورمونی باشد اما اکثرا منشا دیگری دارد از جمله دردهای عضلانی- استخوانی، آرتریت، دردهای منتشره از منشا ستون فقرات و درد قلبی، ضربه به پستان، کیست‏های پستان و توده‏های خوش‏خیم یا بدخیم پستان می‏توانند باعث ایجاد درد غیر دوره‏ای در پستان شوند.

ارزیابی درد پستان شامل چه مراحلی است؟

معاینه: معاینه کلینیکی توسط پزشک انجام می‏شود. بافت پستان و غده‏های لنفاوی بررسی می‏شوند و نواحی مرتبطی مانند قلب ریه و قفسه سینه و شکم نیز معاینه می‏شوند. سابقه بیما‏ری‏ها و مصرف داروها بررسی می‏شوند و در صورتی که نیاز باشد بررسی‏های بیشتری نیز ممکن است انجام شوند.
ماموگرافی: اگر توده، کیست، بافت مشکوک یا غیرطبیعی در بافت پستان یافت شود ممکن است پزشک به شما ماموگرافی را توصیه کند. ممکن است با معاینه طبیعی نیز پزشک ماموگرافی را توصیه کند چون احتمال دارد بافت غیرطبیعی کوچک باشد و در معاینه مشخص نشود. اگرچه معمولا برای سنین بالای ۴۰ سال این روش توصیه می‏شود.
سونوگرافی: پزشک با توجه به نتیجه معاینات از بررسی‏های تکمیلی استفاده می‏کند. سونوگرافی بافت پستان معمولا برای افراد زیر ۴۰ سال که کاندید ماموگرافی نیستند استفاده می‏شود و ممکن است برای ارزیابی درد نیز درخواست شود.
بیوپسی: توده‏های مشکوک یا بافت‏های غیرطبیعی ممکن است نیاز به نمونه‏برداری داشته باشند. معمولا برای نمونه‏برداری به میزان کمی از بافت نیاز است که برای تشخیص به پاتولوژی فرستاده می‏شود.
درمان: با توجه به اینکه دردهای پستان به دو دسته دردهای دوره‏ای و غیردوره‏ای تقسیم می‏شوند درمان آن نیز تا حدودی می‏تواند متفاوت باشد.
آنچه در مورد درد‏های دوره‏ای پستان حائز اهمیت است تنظیم دوره‏های قاعدگی و وضعیت هورمونی بیمار است. در صورتی که شما مبتلا به درد پستان هستید و دوره‏های عادت ماهیانه شما طبیعی و منظم است، چنانچه درد شدید نباشد دارو تجویز نمی‏شود، ولی اگر دچار دردهای شدید هستید درمان‏های دارویی از قبیل مسکن‏های معمولی، آرامبخش‏ها، ویتامین E و داروهای هورمونی بنا به صلاحدید پزشک توصیه می‏شود. نکته حائز اهمیت اینکه هرگونه درمان برای درد پستان لازم است پس از اطمینان از عدم وجود بدخیمی صورت بگیرد، لذا تجویز هرگونه دارویی باید به صلاحدید پزشک باشد. همچنین باید علت زمینه‏ای ایجاد کننده برطرف شود. پوشیدن لباس زیر مناسبی که به بافت‏ها فشار وارد نکند و حمایت کافی از بافت پستان ایجاد کند، تغییر روش جلوگیری از بارداری، تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم توصیه می‏شود.
در مورد دردهای غیردوره‏ای پستان اگر چه حصول اطمینان از بدخیم نبودن علت درد اهمیت بیشتری دارد ولی با توجه به اینکه این نوع درد می‏تواند همراهی بیشتری با بیما‏ری‏های خوش‏خیم پستان داشته باشد اقدامات تشخیصی بیشتر توصیه می‏شوند. چنانچه کیست یا توده پستان یا بیما‏ری‏هایی با منشا غیر از پستان باعث ایجاد این درد شده باشند، لازم است که درمان آن بیماری به صورت اختصاصی صورت گیرد.
اما در بسیاری از موارد نیز علت مشخص برای بروز درد یافت نمی‏شود و لذا چنانچه بیمار از اینکه بیماری سرطانی ندارد مطمئن شود، در بسیاری از موارد درد وی بهبود قابل ملاحظه‏ای پیدا می‏کند. چرا که این نوع درد بیش از دردهای دوره‏ای در اثر اضطراب و ترس از سرطان بروز پیدا می‏کند.