فلوشیپ جراحی سرطان در تهران

انواع جراحی ماستکتومی که باید پیش از عمل بشناسید

انواع جراحی ماستکتومی که باید پیش از عمل بشناسید

انواع جراحی ماستکتومی که باید پیش از عمل بشناسید

انواع جراحی ماستکتومی

جراحی ماستکتومی به برداشتن کل بافت سینه گفته می شود. 5 روش مختلف برای جراحی ماستکتومی وجود دارد؛ جراحی ماستکتومی ساده، ماستکتومی کامل، ماستکتومی، ماستکتومی رادیکال اصلاح شده، ماستکتومی رادیکال، ماستکتومی جزئی و ماستکتومی زیر جلدی.

ماستکتومی ساده یا کامل

ماستکتومی ساده یا کامل بر بافت سینه تمرکز می کند:

– جراح بافت کل سینه را تخلیه می کند.
– جراح غدد لنفاوی را خارج نمی کند ( غدد لنفاوی زیر بغل ). گاهی اوقات غدد لنفاوی برداشته می شوند زیرا این غدد در زیر بافت سینه قرار دارند.
– هیچ ماهیچه ای از زیر سینه خارج نمی شود.

چه افرادی ماستکتومی ساده یا کامل انجام می دهند؟

ماستکتومی ساده یا کامل برای زنانی مناسب است که کارسینومای مجاری ناحیه ای دارند و یا زنانی که ماستکتومی پیشگیرانه انجام می دهند. به این معنا که بافت کل سینه برداشته می شود تا از بروز سرطان پستان در آینده پیشگیری شود.

ماستکتومی رادیکال اصلاح شده

ماستکتومی رادیکال به این معناست که بافت هر دو سینه و غدد لنفاوی هر دو سینه برداشته می شود:

– جراح کل بافت سینه ها را خارج می کند.
– غدد لنفاوی برداشته می شود.
– هیچ ماهیچه ای از زیر سینه ها برداشته نمی شود.

انواع جراحی ماستکتومی

جراحی ماستکتومی رادیکال اصلاح شده برای چه افرادی مناسب است؟

اکثر افرادی که به سرطان سینه مهاجم مبتلا شده اند تصمیم به انجام ماستکتومی رادیکال اصلاح شده می گیرند. به این ترتیب غدد لنفاوی هم خارج می شود تا مورد بررسی قرار گیرد. بررسی و آزمایش غدد لنفاوی به تشخیص سلول های سرطانی و گسترش یافت سلول های سرطانی به دیگر بخش های بدن کمک می کند.

ماستکتومی رادیکال

ماستکتومی رادیکال از جمله جراحی های وسیع ماستکتومی است:

– جراح به برداشتن بافت تمام سینه می پردازد.
– گرید یک و دو و سه غدد لنفاوی برداشته می شوند.
– جراح ماهیچه های زیر سینه را هم خارج می کند.

چه افرادی ماستکتومی رادیکال انجام می دهند؟

امروزه ماستکتومی رادیکال تنها برای افرادی انجام می گیرد که سرطان سینه به ماهیچه های زیر سینه هم گسترش یافته است. گرچه با اینکه در گذشته این مورد شایع بوده است، امروزه ماستکتومی رادیکال در موارد خاص و در صورتی که از انتشار گسترده سرطان اطمینان حاصل شود، انجام می گیرد.

ماستکتومی جزئی

ماستکتومی جزئی به برداشتن بخش های سرطانی بافت سینه و قسمتی از بافت سالم اطراف می انجامد. در حالی که لومپکتومی از لحاظ تکنیکی به شکلی از ماستکتومی جزئی گفته می شود، ولی در جراحی ماستکتومی جزئی نسبت به لومپکتومی بافت بیشتری برداشته می شود.

جراحی ماسکتومی با حفظ نوک سینه

در این نوع جراحی تمامی بافت سینه خارج می شود ولی نوک سینه ها باقی می مانند.

انکوپلاستی

نوع دیگر و نوین ماستکتومی ها می باشد که با استفاده از تکنیکهای جراحی های پلاستیک ، جراحی سرطان با با حفظ پستان و با کیفیت بسیار بالاتری صورت می گیرد . در دستان جراحان مجرب و توانمند انکوپلاستیک پستان ، علاوه بر جراحی بسیار دقیق تر کانسر، ‌پستانهایی با شکل و فرم عالی به بیماران در انتهای جراحی هدیه می شود که نوید بخش کیفیت بسیار بالاتری از زندگی و حتی درمان بدخیمی در درجات بسیار مناسب تر از جراحی های سنتی است.