فلوشیپ جراحی سرطان در تهران

برای رفع ترشح پستان چه کنیم ؟

برای رفع ترشح پستان چه کنیم ؟

برای رفع ترشح پستان چه کنیم ؟

برای رفع ترشح سینه چه کنیم ؟

خارج شدن ترشحاتی از نوک پستان اغلب در بانوان اتفاق می افتاد و به ندرت در مردانی که دچار عارضه های مربوط به سینه هستند مشاهده می شود. بنا براین به هر نوع مایعی غیر معمولی ترشح شده از نوک سینه خانم ها می تواند مشکوک باشد و در این صورت نیاز به بررسی ها ی بیشتر بالینی دارد تا در نهایت بتوان به درمان ترشحات سینه بانوان منجر شود. اغلب موارد این ترشحات به طور خود به خود از پستان ها تخلیه می شود و گاهی هم در پشت نوک سینه تجمع و در صورت فشاری کوچک به بیرون می ریزند. البته بهتر است بدانید ترشح از نوک سینه در زنانی که در مقطع بارداری و پس از آن هستند بسیار شایع است. اما با این حال باید نهایت دقت خود را به کار بگیرید و در کنار هر گونه علائم غیر عادی که متوجه هستید به یک پزشک متخصص پستان مراجعه کرده و با انجام تست های به تشخیصی بالینی و دقیق برسید.

انواع ترشحات سینه و علائم آن

در ابتدا بهتر است بدانید که نوک سینه مایعاتی در رنگ های مختلفی ترشح می کند که هر کدام از رنگ مایعات خروجی می تواند نشانه ای از بروز بیماری باشد و خبر از وجود بیماری را به شما می دهد. به عنوان مثال می توان گفت زمانی که شاهد ترشحاتی از نوک سینه خود با رنگ های سفید و زرد هستید احتمال ابتلا به عفونت در آن ناحیه بسیار شدید وجود دارد. اما هنگامی که ترشحات به رنگ دیگری قهوه ای و به شکل پنیری بودند به معنای آن است که مجرا خروجی شیر در سینه مسدود شده است یا احتمال ابتلا به سرطان پستان را قوی تر از گذشته می کند. حتی در پاره ای از موارد مشاهد شده است خروجی ایم مایعات در بافت های متفاوتی از ضخیم، نازک یا چسبنده باشند. با توجه به گزارش هایی که شده است مایعات ممکن است از یک یا هر دو پستان ترشح شود.

برخی از علائم دیگر که با ترشحاتی از نوک پستان همراه است عبارت اند از:

احساس درد در پستان
حساسیت در ناحیه سینه
لمس کردن توده یا توموری در نوک یا اطراف سینه
تغییراتی هم چون فرو رفتن به داخل، تغییر رنگ، خارش یا پوسته پوسته شدن ناحیه نوک سینه
افزایش درجه حرارت بدن
حالت تهوع یا استفراغ
احساس خستگی مفرط

علل ترشحات نوک سینه

به طور طبیعی خانم های که باردار یا شیرده هستند مقادیری کمی شیر از سینه ترشح می شود و حتی ممکن است تا دو یا سه سال پس از اتمام بارداری و شیردهی هم نیز شاهد خروج این ترشحات باشید. اما با این اوضاف زنانی که بارداری ای شریدهی را تجربه نکرده باشند ممکن است بنا به دلایل زیر دچار این عارضه شوند:

مصرف از انواع دارو های خاص هم چون، ضد افسردگی، ضد بارداری و آرامش بخش ها
ابتلا به عفونت
ایجاد آبسه پستان
رشد زگیل در مجرای شیری
تحریک بیش از حد نوک پستان
نوسانات هورمونی که اغلب در طول یائسگی اتفاق می افتد.
آسیب به پستان ها در اثر ضربه یا تصادفی
اما متاسفانه یکی از دلایل خروج این گونه مایعاتی می تواند ابتلا به سرطان پستان باشد.

تشخیص ترشحات نوک سینه چگونه ممکن است؟

در ابتدا لازم به ذکر است با مشاهده هر گونه علائمی غیر عادی از این دست و بیرون ریزی مایعاتی از سینه خود به یک پزشک متخصص پستان مراجعه کنید تا در این باره به تحقیق و بررسی بیشتری انجام شود. در این هنگام پزشک با پرسیدن سوالاتی در مورد زمان شروع تخلیه مایعات از نوک پستان، نوع ترشحات، ترشح از یک یا هر دو سینه، بارداری یا شیردهی، داروهای مورد مصرفی، از شما مراجعه می پرسد.

در نهایت پس از اتمام مرحله تشخیص های فیزیکی پزشک با تجویز آزمایش های تشخیص های بالینی خود را شروع می کند تا در نهایت به کمک آن ها به نتیجه ای دقیق دست یابد. بیوپسی یا همان نمونه برداری کوچکی از بافت منطقه مورد نظر می تواند به تشخیص ابتلا به سرطان سینه کمک کند. ماموگرافی، سونوگرافی و داکتوگرام از دیگر موارد تست های است در این مرحله تشخیصی مورد نیاز است.

درمان ترشح سینه چگونه است؟

یکی از مهم تزین مواردی که برای درمان این عارضه بسیار از متخصصین توصیه می کنند تغییر سبک زندگی است به گونه که هر گونه عادات قدیمی داشته اید را کنار بگذارید از برنامه غذایی گرفته تا برنامه ورزشی تان را نیز با کمک متخصصین هر حوزه تغییر دهید و سپس با مصرف برخی از دارو های مخصوص علائم این عارضه را می توانید کاهش دهید. از دیگر مواردی که به روند ردمانی مشا کمک می کند خودداری از ماساژ دادن نوک سینه است همینطور از پوشیدن لباس زیر های که با عث ایجاد اصطکاک بیشتر سینه می شود اجتناب نمایید.