جراحی آپاندیس با لاپاراسکوپی

عمل جراحی آپاندیس با لیزر | جراحی برداشتن اپاندیس | جراحی آپاندیس با لاپاراسکوپی | جراحی آپاندیس با لیزر | جراحی آپاندیس چگونه است

درمان آپاندیس چگونه است؟

درمان آپاندیس (آپاندیسیت) به صورت نرمال و استاندارد برداشت آپاندیس است که به آن آپاندکتومی (appendectomy) گفته می شود. اگر حتی پزشک به آپاندیسیت شک داشته باشد و از آن مطمئن نباشد به منظور جلوگیری از ترکیدن و پارگی آپاندیس به سرعت برای برداشتن آپاندیس اقدام می نماید.

بسته به این که در آپاندیس آبسه شکل گرفته باشد، پزشک دو راهکار در پیش رو دارد، می تواند چرک و مایعات آپاندیس را تخلیه کند و یا اینکه می تواند آپاندیس را بردارد.

در عمل برداشتن آپاندیس از بیهوشی عمومی استفاده می شود و از طریق یک برش تقریبا 14 سانتی متری و یا توسط لاپاروسکوپی آپاندیس برداشته می شود.

پیش از عمل جراحی برداشتن آپاندیس برای از بین بردن عفونت های صفاقیِ احتمالی، از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود. اگر با عفونت صفاقی مواجه شوید، شکمتان باید شستشو داده شده و از چرک و عفونت تخلیه گردد.

آمادگی برای جراحی آپاندیس چگونه است؟

طبق قوانین اکثر جراحی ها بیمار از 8 ساعت پیش از عمل باید ناشتا باشد. حتما نام هر دارویی که مصرف میکنید را پیش از عمل با دکتر خود در میان بگذارید تا در صورت نیاز مصرف آن را با تجویز پزشک قطع کنید.

همچنین هر یک از موارد زیر را باید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید:

سابقه ابتلاء به اختلالات خونریزی را دارید.
اگر باردار هستید یا فکر می‌کنید که باردارید.
حساسیت به هر نوع دارویی مانند لاتکس یا داروهای بیهوشی.
بهتر است در صورتی که برای جراحی به بیمارستان مراجعه می کنید حتما یک همراه برای کمک در انجام امور با خود داشته باشید. تا پس از جراحی نیز شما را به خانه ببرد. چرا که پس از بیهوشی تا چند ساعت خواب آلود هستید و توانایی رانندگی کردن ندارید.

پیش از جراحی آپاندیس توسط چند پزشک معاینه می شوید و شرح حال شما نوشته می شود. در راستای این معاینه ها شکم شما بررسی می شود تا نقطه مرکزیت درد پیدا شود.

اگر با بروز علائم، به موقع و سریع به پزشک مراجعه کنید احتمال انجام آزمایش و عکسبرداری وجود دارد. ولی در صورتی که پزشک تشخیص جراحی آپاندیس فوری بدهد دیگر نیازی نخواهد بود.

در برخی مواقع ممکن است به جای بیهوشی عمومی از بی حسی نخاعی برای انجام عمل استفاده شود. در این صورت ناحیه جراحی کاملا بی حس می شود و با اینکه شما بیدار هستید اما دردی را احساس نخواهید کرد.

روش های جراحی آپاندیس

درمان آپاندیسیت با توجه به تشخیص پزشک و شرایط بیمار از جمله شدت التهاب آپاندیس و سوابق پزشکی به 2 روش لاپاروسکوپ و یا جراحی باز انجام شود.

آپاندکتومی باز
در عمل جراحی آپاندکتومی باز، پزشک جراح یک بریدگی در سمت راست و پایین شکم ایجاد می‌کند و از محل همین بریدگی، آپانديس را با دقت از بافت هاي اطراف جدا کرده و خارج می کند. سپس جای این بریدگی را با بخیه می‌بندد. در اين زمان آپانديس براي آزمايش به آزمايشگاه پاتولوژي فرستاده مي شود.

جراحی آپاندیس با لاپاراسکوپی

روش آپاندکتومی باز برای چه کسانی استفاده می شود؟

اگر آپاندیس پاره شده و محتویات آن در داخل حفره شکم پخش شده باشد، با استفاده از این روش این امکان فراهم می شود که پزشک حفره شکمی را تمیز کند.

درنتیجه اگر آپاندیس پاره شده و عفونت ناشی از آن به سایر اندام‌های داخلی سرایت کرده باشد، احتمالاً پزشک، جراحی آپاندیس را به روش باز انجام می دهد.

همچنین روش آپاندکتومی باز برای افرادی که قبلاً عمل جراحی باز شکم انجام داده‌اند، گزینه بهتری می‌باشد.

آپاندکتومی لاپاراسکوپی

در عمل آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی، پزشک جراح عمل جراحي برداشت آپانديس را با استفاده از لاپاروسکوپ براي مشاهده داخل حفره شکمي انجام می دهد. در این روش جراح از طریق چند بریدگی کوچک که بر روی شکم آپاندیس را بررسی می‌کند.

سپس با استفاده از یک لوله کوچک و باریک به نام کانولا از طریق این بریدگی‌ها به حفره شکم وارد می‌شود. کانولا برای باد کردن شکم با گاز دی‌اکسیدکربن مورد استفاده قرار می گیرد. این گاز به جراح امکان می‌دهد که بتواند آپاندیس را با وضوح بیشتری ببیند.
پس از وارد شدن گاز دی‌اکسیدکربن به شکم، یک ابزار جراحی به نام لاپاراسکوپ از طریق بریدگی‌ها وارد شکم می‌شود. لاپاراسکوپ به شکل یک لوله دراز و نازک است که یک چراغ قوی و یک دوربین با کیفیت بالا در نوک آن تعبیه شده است.

این دوربین تصویر داخل حفره شکم را بر روی یک صفحه مانیتور نشان می‌دهد و جراح از این طریق می‌تواند داخل شکم شما را با وضوح بالایی ببیند و ابزار جراحی را جهت انجام عمل جراحی به سمت نقطه مورد نظر خود هدایت کند.

سپس پزشک در صورت مشاهده زائده آپاندیس در تصویر، انتهای آن را با بخیه می‌بندد و آن را خارج می‌کند. سپس بریدگی‌های کوچک روی سطح شکم شما تمیز، ضد عفونی، بخیه و پانسمان می‌شود.

جراحی آپاندیس با لاپاراسکوپی

روش جراحی لاپاراسکوپی برای چه کسانی استفاده می شود؟

جراحی لاپاراسکوپی معمولاً بهترین گزینه برای افراد سالمند و بیمارانی که اضافه وزن دارند، می‌باشد.

خطرات و عوارض ناشی از این عمل خیلی کمتر از عمل آپاندکتومی باز است و دوره بهبودی بعد از آن هم عموماً خیلی کوتاه‌تر است.