فلوشیپ جراحی سرطان در تهران

جراحی ماستکتومی چیست | عمل جراحی برداشتن سینه در زنان

جراحی ماستکتومی چیست | عمل جراحی برداشتن سینه در زنان

جراحی ماستکتومی چیست | عمل جراحی برداشتن سینه در زنان

ممکن است کسانی که به سرطان پستان دچار شده اند، و یا کسانی که مستعد این بیماری می باشند، تصمیم به جراحی برداشتن سینه بگیرند. ماستکتومی یا همان پستان برداری، به نوعی جراحی گفته می شود که طی آن تمام بافت پستان برداشته می شود. این جراحی به منظور پیشگیری یا درمان سرطان پستان انجام می شود. ماستکتومی با لامپکتومی متفاوت است؛ زیرا در لامپکتومی تنها تومور سرطانی شده پستان برداشته می شود و نه کل بافت پستان. غالبا در طی جراحی ماستکتومی و یا مدت کوتاهی پس از آن، ترمیم پستان انجام می گیرد. هرچند این ترمیم می تواند مدت ها بعد از ماستکتومی نیز انجام شود. در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر علل انجام جراحی برداشتن سینه می پردازیم.
در جراحی ماستکتومی، جراح تمام بافت پستان از جمله پوست و نوک پستان و بخشی از بافت زیر پستان تا روی عضلات قفسه سینه را خارج می کند. در موارد بسیار کمی، جراح ناچار می شود تا عضلات قفسه‌ سینه را هم بردارد؛ به این عمل ماستکتومی رادیکال گفته می‌ شود.

عمل برداشتن سینه در چه زمانی انجام می شود؟

در صورت ابتلا به سرطان پستان و یا بودن در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری، به کمک این جراحی بافت پستان تماما برداشته می شود. ماستکتومی می تواند یک طرفه یا دوطرفه انجام شود. انواعی از سرطان را می توان به کمک این جراحی درمان کرد، برخی از آن ها عبارتند از:

کارسینوم داکتال درجا و یا سرطان پستان غیرتهاجمی
مرحله اولیه سرطان پستان
مرحله سوم سرطان پستان، بعد از انجام شیمی درمانی
سرطان التهابی پستان، بعد از شیمی درمانی
پاژه پستان
سرطان پستان موضعی

در شرایط زیر نیز عمل برداشتن سینه می تواند یک روش درمانی کمک کننده باشد:

وجود دو یا چند تومور در مناطق جداگانه ای از پستان
وجود رسوبات کلسیم گسترده یا بدخیم در کل بافت پستان که سرطانی است
وقتی ناحیه پستان قبلا تحت پرتودرمانی قرار گرفته ولی سرطان در پستان عود کرده است
در صورت باردار بودن بیمار درحالی که رادیوتراپی برای کودک خطراتی به همراه دارد
لامپکتومی انجام شده ولی سرطان همچنان در لبه های بخش عمل شده وجود دارد
بیمار دارای یک جهش ژنی است که احتمال ایجاد سرطان دوم پستان را افزایش می دهد
ابتلای بیمار به یک عارضه بافت همبند از جمله اسکلرودرمی یا لوپوس، بنابراین ممکن است بیمار نتواند اثرات جانبی تابش به پوست را تحمل کند
در گاهی از اوقات پزشک به همراه ماستکتومی، برای بیمار رادیوتراپی تجویز می کند. برخی از این شرایط شامل موارد زیر می شوند:

اگر که اندازه تومور بیش از 5 سانتی متر باشد
اگر تعداد غدد لنفاوی درگیر بیش تر از ۴عدد باشد
تومور التهابی
اگر سن بیمار کم باشد

پس از انجام جراحی برداشتن سینه چه مراقبت هایی نیاز است؟

مراقبت های پس از جراحی، شامل یک گروه از اعمال مختلف مانند استحمام، شروع فعالیت های بدنی نرم، مراقبت از درن و … می باشد. درن یک وسیله پزشکی است که به وسیله آن، خونابه خارج می شود. نیاز است تا هر 24 ساعت یکبار ترشحات این وسیله تخلیه شده و مقدار آن به پزشک گزارش شود. برخی از این مراقبت ها شامل موارد زیر می شوند:

استحمام: بیمار می تواند یک روز بعد از انجام جراحی حمام کند؛ اما دقت کنید که نباید رطوبت به درون درن نفوذ کند.
فعالیت های روزمره: غالبا 4 تا 6 هفته استراحت در منزل برای بیمار توصیه می شود. انجام فعالیت های فردی یک روز پس از جراحی مانعی ندارد. انجام فعالیت های عادی و سبک از جمله پیاده روی برای بیمار مشکلی ایجاد نمی کند؛ اما باید از انجام فعالیت های سنگین تا دو ماه پرهیز کرد. توجه کنید، خوابیدن به سمتی که جراحی داشته است سبب تورم و اختلالات لنف ادم می شود؛ بنابراین بهتر است از خوابیدن بر روی آن سمت از بدن پرهیز شود.
فعالیت های نرمشی: پزشکان توصیه می کنند که بیمار یک روز پس از جراحی نرمش های دست و شانه را شروع کند؛ تا مفصل شانه خشک نشود.
تغذیه: بهتر است که بیمار بعد از جراحی ماستکتومی، از غذاهای رقیق کننده خون از جمله ادویه ها، سیر و پیاز پرهیز نماید.
نوع پوشش: بهتر است لباس هایی که پوشیدن و بیرون آوردن آن راحت تر است مانند لباس های زیپ دار، پوشیده شود. پوشیدن سوتین منعی ندارد، اما بهتر است از سوتین های نخی و راحت استفاده شود.