فلوشیپ جراحی سرطان در تهران

جراح سرطان پوست در تهران

جراح سرطان پوست در تهران

جراح سرطان پوست در تهران

متخصص سرطان پوست در تهران
متخصص سرطان پوست
فوق تخصص سرطان پوست
غربالگری سرطان پوست
دکتر سرطان پوست در تهران
دکتر سرطان پوست
جراح سرطان پوست
پزشک سرطان پوست

از عنواع شایع سرطان های جهان سرطان پوست است. که جزو سرطان های بسیار شایع در جهان است دلیل آن هم مانند همه ی سرطان های دیگر رشد غیرعادی سلول هایی است که توانایی تکثیر بیش از حد را پیدا می کنند. سلول های سرطانی پوست قدرت نفوذ به همه ی قسمت های بدن را دارند و در واقع درگیری شون انتشار پیدا کند و متاستاز دهند. سلول های سرطان پوست به سه گروه تقسیم می شوند سلول های پایه یا بازال سل، سلول های سنگفرشی یا اسکواماسل و گروه بعدی که ملانوما هستند. که از سلول های ملانوسیت سرچشمه می گیرند.
منشا سرطان پوست

بیشترین چیزی که راجع به آن صحبت شده است و مردم خیلی با آن ارتباط برقرار کردند و می شناسند سرطان هایی است که به عنوان ملانوم در نظر گرفته می شود و در واقع سرطان خال هایی است که در قسمت های مختلف بدن رویت می شود. سلول های پوست ملانومی در واقع از رنگ دانه های ملانین منشا می گیرد که تولید کننده رنگ قهوه ای یا برنزه ای است، که در پوست به وجود می آید.

سرطان پوست در چه قسمتی از بدن بروز می کند؟

ملانوم در هر نقطه ای از بدن می تواند ایجاد شود ولی معمولا قسمت های قفسه سینه و پشت را در بدن آقایان درگیر می کند و در خانم ها معمولا در قسمت پاها دیده می شود. صورت و گردن از قسمت های شایع دیگری است که ممکن است ملانوم در آن ایجاد شود.

عوامل ایجاد کننده زمینه سرطان پوست

مرسوم ترین عوامل ایجاد کننده زمینه ابتلا به سرطان پوست قرارگیری در معرض تابش خورشید و اشعه ماورا بنفش است. که روی DNA سلول های اپیدرم اثر می گذارد و باعث می شود این سلول ها دچار جهش شوند و این سلول ها رشد و تکثیری بیش از حد معمول انجام می دهند. مدت زمان قرارگیری در معرض اشعه آفتاب و زمانی از روز که در معرض آفتاب قرار می گیرید بسیار مهم است. معمولا بیشترین شدت اشعه آفتاب را از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر شاهد هستیم که شاید خطرناک ترین اشعه در همین زمان است.

احتمال بروز سرطان پوست در چه شرایطی بیشتر است؟

سرطان پوست در برخی شرایط شایع تر است چند مورد را در ادامه متذکر می شویم:

-افرادی که دارای چشم ها، موها و پوست روشن هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند.

-افرادی که در ارتفاعات زندگی می کنند یا ساکنان نزدیک به استوا که در معرض تابش مستقیم خورشید هستند.

-افرادی که سیستم ایمنی بدن آن ها به دلیل بیماری یا مصرف دارو های خاصی ضعیف است.

-تماس با اشعه ی یونیزون یا ایکس از دیگر عواملی است که می تواند موجب سرطان پوست شود.

-در تماس بودن با انواع مواد شیمیایی مانند آرسنیک احتمال ابتلا به انواع سرطان را افزایش می دهد.

-افرادی که سن بالایی دارند احتمال بروز سرطان پوست در آن ها بیشتر است.

پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست

برای این که احتمال ابتلا به این سرطان کمتر شود محافظت از پوست به طور جدی توصیه می شود. جلوگیری از برخورد مستقیم اشعه آفتاب بر سطح پوست بسیار موثر است. و لازم است کمتر در معرض آفتاب به خصوص در بازه ی زمانی 10 صبح تا 4 بعد از ظهر قرار بگیرید.

از پوشش هایی که مانع از تابش مستقیم آفتاب به بدن می شود و کرم های ضد آفتاب با spf های بیش از 30 استفاده شود تا مانع از تماس اشعه به پوست شود.

جراح سرطان پوست در تهران

معاینه پوست

مسئله ی دیگری که بسیار حائز اهمیت می باشد. معاینه پوست است.

برای معاینه پوست لازم است فرد سالم به طور مرتب پوست خود را معاینه کند و جاهایی که قابل دیدن نیستند را با آینه بررسی کند و هر گونه تغییر شکل و تغییر رنگ را که رویت می کند جدی گرفته و با مراجعه به بهترین دکتر برای سرطان در تهران، علت آن را جویا شود. تغییرات در سایز، شکل و رنگ ضایعات پوستی را جدی بگیرید و به متخصص انکولوژی مراجعه نمایید.

درمان سرطان پوست

سرطان پوست به دو نوع سرطان پوست خوش خیم و سرطان پوست بدخیم تقسیم می شوند.

سرطان پوست مانند سایر سرطان ها اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود با روش های موضعی مانند جراحی و فوتو تراپی و رادیو تراپی و… گاهی وقت ها قابل کنترل است. و در مواردی که ضایعه وسیع باشد امکان درمان موضعی نباشد و متاستاز داده باشد. می توان شیمی درمانی یا دیگر روش های درمان را در پیش گرفت.