جراح طحال در تهران

اختلال در عملکرد طحال

اگر طحال به درستی کار نکند، ممکن است سلول های سالم خون را از بین ببرد. در این صورت منجر به علائم زیر می شود:
• کم خونی، کاهش تعداد گلبول های قرمز
• كاهش گلبول هاي سفيد و افزایش خطر ابتلا به عفونت
• خون ریزی یا کبودی ناشی از کاهش تعداد پلاکت ها

طحال دردناک

درد طحال، معمولاً به عنوان درد پشت دنده های چپ شما احساس می شود. درد طحال می تواند نشانه آسیب دیده، پارگی یا بزرگ شدن آن باشد.

پارگی طحال

پارگی طحال می تواند بلافاصله بعد از آسیب دیدن آن اتفاق بیفتد یا ممکن است هفته ها بعد از آسیب رخ دهد.

علائم پارگی طحال، عبارتند از:

درد در پشت دنده های چپ و حساسیت هنگام لمس
سرگیجه و ضربان قلب تند و سریع نشانه فشار خون پایین ناشی از خون ریزی
• احساس درد در نوک شانه چپ هنگام دراز کشیدن
پارگی طحال یک وضعیت اورژانس پزشکی است، زیرا می تواند باعث خون ریزی جدی شده و خطرناک باشد.

طحال بزرگ شده

طحال پس از عفونت و التهاب می تواند بزرگ شود و حتی در نتیجه یک وضعیت بهداشتی مانند سیروز کبدی، لوسمی (سرطان خون) یا روماتیسم بزرگ شود.
طحال بزرگ شده همیشه علائم ایجاد نمی کند
پزشکتان اغلب می توانند با لمس شکم، طحال بزرگ شده را تشخیص دهند. آزمایش خون، سی تی اسکن یا اسکن MRI می تواند تشخیص را تأیید کند.
اگر طحال شما فقط بزرگ شده باشد معمولاً جراحی و برداشته نمی شود. درعوض شرایط آن کنترل می شود. در صورت عفونت باید آنتی بیوتیک مصرف کنید.

جراحی برداشتن طحال

قبل از عمل شاید به واکسیناسیون خاصی احتیاج داشته باشید. چون برداشتن طحال سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و احتمال ابتلا به عفونت را بیشتر می کند.
عمل جراحی طحال (اسپلنکتومی) یک عمل جراحی برای از بین بردن طحال است.
بعضی اوقات فقط بخشی از طحال جراحی و قابل برداشت است که به آن اسپلنکتومی جزئی گفته می شود.
اسپلنکتومی معمولاً با استفاده از دوربین فیلمبرداری ریز و ابزار جراحی مخصوص (اسپلنکتومی لاپاروسکوپی) انجام می شود. با این نوع جراحی ممکن است بیمار همان روز از بیمارستان مرخص شده و طی دو هفته کاملاً بهبود پیدا کند.

جراحی طحال و انواع آن

اسپلنکتومی یا جراحی برداشتن طحال بسته به شرایط بیمار و تشخیص جراح یا به روش باز یا به صورت لاپاروسکوپیک انجام می‌شود.

اسپلنکتومی باز

در این روش، جراح با ایجاد شکافی درست در قسمت میانی ناحیه شکم اقدام به برداشتن طحال می‌کند. سپس محل جراحی با بخیه بسته می‌شود. این روش معمولاً زمانی توصیه می‌شود که طحال دچار پارگی شده است و یا بیمار در نتیجه عمل‌های جراحی قبلی در ناحیه شکم خود بافت اسکار یا زخم دارد.

اسپلنکتومی به روش لاپاروسکوپی

این نوع جراحی یک روش کمتر تهاجمی است و دوره ریکاوری آن کوتاه‌تر است و درد کمتری در مقایسه با جراحی باز به همراه دارد. در برداشتن طحال به روش لاپاروسکوپی، جراح تنها چند برش بسیار کوچک روی ناحیه شکم انجام می‌دهد و از طریق شکاف‌های انجام شده، ابزار جراحی لاپاروسکوپیک را وارد شکم بیمار کرده و با استفاده از یک دوربین مخصوص اقدام به حذف طحال از بدن بیمار می‌کند. پس از مشاهده طحال از طریق لاپاروسکوپی، ممکن است جراح تشخیص دهد که جراحی طحال به روش باز انجام گردد.