درمان سرطان گردن

در اکثر موارد توده های سر و گردن خوش خیم و غیر سرطانی هستند و به راحتی قابل درمان می باشند. گاهی نیاز به برداشتن توده ها می باشد و گاهی با دارودرمانی توده ها از بین می روند. این مورد بستگی به تشخیص پزشک دارد.

تومورهای سر و گردن به چه معناست؟

سرطان های ناحیه سر و گردن در سلول های فلس مانند در لایه مخاطی داخل سر و گردن شروع می شوند؛ برای مثال داخل دهان، بینی و گلو. اغلب به اینگونه سلول های سرطانی در لایه مخاطی درونی، کارسینومای قاعده جمجمه گفته می شود.

سرطان های سر و گردن می توانند در غدد بزاقی هم ایجاد شوند که البته خیلی شایع نیست. غدد بزاقی شامل انواع گوناگونی از سلول ها هستند که می توانند سرطانی شوند بنابراین سرطان غدد بزاقی انواع مختلفی دارد. در زیر به انواع مختلف تومورهای سر و گردن اشاره می کنیم:

– سرطان دهان و حفره دهانی شامل لب ها، لثه ها، زبان و داخل گونه و …
– سرطان گلو یا حلق
– سرطان حنجره
– سرطان سینوس های پارانیزال و حفره بینی
– سرطان غدد بزاقی

علت سرطان سر و گردن چیست؟

مصرف الکل و سیگار دو مورد از مهم ترین فاکتورهای خطرزا برای تومورهای سر و گردن هستند مخصوصاً سرطان دهان، اوروفارنیکس، هایپوفارنیکس و حنجره. حدوداً ۷۵ درصد از تومورهای بدخیم سر و گردن ناشی از مصرف الکل و دخانیات است. البته مصرف الکل و دخانیات با هم خطر این سرطان ها را بالاتر می برد. ارتباطی بین مصرف الکل و دخانیات و سرطان غدد بزاقی دیده نشده است.

ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی می تواند خطر ابتلا به سرطان لوزه و ابتدای زبان را بالا ببرد. در زیر به عوامل دیگر ابتلا به تومورهای بدخیم سر و گردن اشاره می کنیم:

– عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
– مصرف غذاهای فراوری شده و پر از نمک در دوران کودکی
– به صورت مداوم در معرض گرد چوب یا برخی مواد شیمیایی بودن
– در معرض پرتوهای خطر زا بودن
– عفونت با ویروس اپشتین بار

علائم تومورهای سر و گردن

در صورتی که توموهای سر و گردن بدخیم باشند علائم خاصی دارند. وجود یک برآمدگی، گلودردی که بهبود نمی یابد، بلعیدن با سختی، تغییر یا گرفتگی صدا و … همگی می توانند از نشانه های تومورهای بدخیم سر و گردن باشند. برای بررسی بیشتر حتماً به متخصص این حوزه مراجعه گردد.

میزان شیوع سرطان سر و گردن

سرطان سر و گردن چقدر شایع است؟ در ایالت متحده آمریکا حدوداً ۴ درصد از سرطان هایی که گزارش شده است مربوط به سر و گردن می باشند. این نوع سرطان ها دوبرابر بیشتر در مردان شایع است. همچنین در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر دیده می شود.

کاهش خطر ابتلا به تومورهای سر و گردن

چگونه می توان از خطر ابتلا به سرطان سر و گردن کاست؟ افرادی که در خطر سرطان سر و گردن می باشند مخصوصاً افرادی که مصرف دخانیات دارند می توانند با پزشک خود در رابطه با اقدامات لازم برای کاهش خطر ابتلا به این نوع سرطان صحبت کنند. معاینات منظم و مراجعه به موقع به پزشک می تواند موثر واقع شود.

تشخیص تومورهای سر و گردن

تومورهای سر و گردن چگونه تشخیص داده می شوند؟ بررسی پرونده پزشکی بیمار، معاینه فیزیکی، آزمایشات تشخیصی و … برای تشخیص قطعی تومورهای بدخیم سر و گردن صورت می گیرد. آزمایشات تشخیصی با توجه به نوع علائم انجام می شود. همچنین در مواردی نمونه ای از توده گرفته می شود و برای تشخیص بدخیم یا خوش خیم بودن آن به آزمایشگاه فرستاده می شود.

درمان تومورهای سر و گردن

تومورهای بدخیم سر و گردن چگونه درمان می شوند؟ جراح تومور سر و گردن برنامه درمانی خاصی را برای توموهای سر و گردن ترتیب می دهد که بستگی به فاکتورهای زیادی دارد. برای مثال محل دقیق تومور، مرحله پیشرفت سرطان، سن بیمار و سلامت کلی وی بر انتخاب گزینه درمانی تاثیر می گذارند. درمان تومورهای بدخیم سر و گردن شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، درمان هدفمند و یا ترکیبی از چند گزینه درمانی می باشد.

افرادی که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا هستند روند درمانی متفاوتی خواهند داشت. تحقیقات نشانه داده که افرادی که به این ویروس مبتلا هستند به احتمال کمتری تحت درمان های شدید قرار می گیرند.