فلوشیپ جراحی سرطان در تهران

دوره نقاهت عمل جراحی فتق در کیسه بیضه چقدر است؟

دوره نقاهت عمل جراحی فتق در کیسه بیضه چقدر است؟

دوره نقاهت عمل جراحی فتق در کیسه بیضه چقدر است؟

درمان باد فتق بیضه چگونه است؟ | دوره نقاهت عمل جراحی فتق در کیسه بیضه چقدر است؟ | عمل فتق لاپاراسکوپی بهتر است یا جراحی باز مناسب است ؟ | علت تورم و سفتی بخیه های ناحیه عمل فتق چیست ؟ | علت تورم و سیاه شدن محل جراحی شده در عمل فتق چیست؟

فتق بیضه ها چیست؟

فتق یا هرنی به بیرون زدگی یا خارج شدن هر عضو بدن، از محل اصلی خود گفته می‌شود. در واقع تغییر محل اعضایی از بدن به حفره یا بافت مجاور که موجب تورم یا پارگی شود را فتق می‌گویند. بیماری فتق زمانی بروز می‌کند که یک ناحیه از یک عضو یا بافت از طریق یک لایه عضله ضعیف بیرون می‌زند.

چرا فتق ایجاد می‌شود؟

ریسک ابتلا به بیماری فتق با افزایش سن بیشتر شده و در مردان نسبت به زنان شایعتر است. هرنی یا فتق ممکن است مادرزادی باشد و معمولاً در پسرها و به علت نقص در سیر نزولی بیضه ایجاد می‌شود که ممکن است همراه با هیدروسل نیز باشد. از دلایل دیگر این بیماری می‌توان تحت فشار قرار گرفتن حفره شکمی را عنوان کرد. اگر به هر دلیلی فشار داخل شکم بیش از حد بالا رود ممکن است باعث پارگی پریتوان و فاسیا و عضلات شود و در پی آن فتق به وجود آید. سرفه‌های شدید و مزمن، برداشتن ناگهانی اجسام سنگین، بزرگی پروستات و بسیاری دیگر از عوامل تشدید کننده فشار بر شکم، می‌تواند ایجاد فتق نماید.در مواردی نیز هرنی به دنبال عمل های جراحی باز شکمی ایجاد می‌شود که به علت آسیب دیدگی عصب عضلات حین جراحی باعث شل شدن عضله و ایجاد فتق یا هرنی می‌شود.

علائم فتق

شایع‌ترین علامت فتق یک توده بیرون آمده در ناحیه آسیب دیده از بدن است. فتق ممکن است ایجاد دردهای بسیار شدید شکمی کند. همچنین با بروز مشکلات جدی دیگر ممکن است نیاز به جراحی اورژانسی پیدا کنید. از نشانه‌های دیگر این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

بیرون زدگی یا بر آمدگی فتق که به رنگ قرمز، بنفش یا تیره باشد
درد در ناحیه کشاله ران که با خم شدن یا بلند کردن اجسام سنگین بدتر می‌شود
وجود توده یا برآمدگی دردناک در کشاله ران یا ناحیه شکمی
وجود توده دردناک در ناحیه بیضه
احساس سنگینی در شکم
درد شکمی و تهوع
فتق در چه نواحی ایجاد می‌شود؟
فتق انسزیونال که در محل عمل جراحی قبلی دیده می‌شود
فتق بیضه یا بالای آن که فتق اینگوینال نامیده می‌شود
فتق دور ناف

درمان فتق بیضه

روش درمانی هر فرد بسته به اندازه فتق و شدت علائم آن وابسته است و به تشخیص پزشک متخصص ممکن است از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد. پزشک ممکن است فتق شکمی بیمار را برای نشانه های احتمالی تحت نظر بگیرد.

درمان هایی که برای فتق شکمی که فتق بیضه هم شامل آن می‌شود عبارتند از:

تغییر سبگ زندگی
مصرف برخی دارو ها
جراحی
تغییر سبک زندگی
تغییرات در تغذیه می‌تواند تا حدودی علائم فتق را از بین ببرد ولی باعث بهبودی آن نمی‌شود. علاوه بر رعایت غذایی بیمار باید از دراز کشیدن و خم شدن پس از غذا خودداری کرده و همچنین وزن خود را متعادل نگه دارد. انجام برخی ورزش‌ها می‌تواند به تقویت ماهیچه‌های اطراف فتق کمک کند و علائم آزار دهنده فتق را کاهش دهد.

داروها
مصرف برخی داروها نیز می‌تواند به بهبود و درمان فتق کمک کند. البته این داروها حتماً باید توسط پزشک متخصص تجویز شود.

جراحی
قطعی ترین روش درمان هرنی جراحی است که به صورت سرپایی و بدون بستری در بیمارستان و با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی انجام می‌شود.