فلوشیپ جراحی سرطان در تهران

دکتر سرطان تیروئید در تهران

دکتر سرطان تیروئید در تهران

دکتر سرطان تیروئید در تهران

سرطان تیروئید نوعی سرطان نادر است که بر غده تیروئید تأثیر می‌گذارد. تیروئید یک غده کوچک و پروانه‌ای شکل است که در گردن، زیر ناحیه جوزک قرار دارد. غده تیروئید هورمون‌های تیروکسین (T4) و تریودوتیرونین (T3) را تولید می‌کند. انواع سرطان تیروئید: پاپیلری (Papillary)،فولیکولار (Follicular)،مدولاری (Medullary)،آناپلاستیک (Anaplastic)

غده تیروئید چیست؟

غده تیروئید به شکل یک پروانه و در جلوی گردن قرار دارد. وظیفه آن، ترشح هورمون هایی است که سرعت سوخت و ساز بدن را کنترل می کنند. اختلالات غده تیرویید با ایجاد خلل در تولید هورمون های تیرویید، منجر به کاهش و یا افزایش سرعت سوخت و ساز بدن می شوند. بنابرین هورمون هایی را که این غده ترشح می کند باید سطح ثابتی در خون داشته باشند. اگر هورمون های ترشح شده توسط غده تیروئید سطح ثابتی در خون داشته باشند، سوخت و ساز بدن فرد در حد طبیعی خواهد بود و مشکلی ایجاد نمی شود اما پرکار بودن یا کم کار بودن تیروئید، هر دو مشکلاتی را در پی دارند بنابرین نحوه عملکرد غده تیروئید باید در حد نرمال باشد تا مشکلی به وجود نیاید.

دکتر سرطان تیروئید در تهران

جراحی تیروئید

جراحی به ندرت برای درمان پرکاری تیروئید استفاده می شود. اگر غده تیروئید بسیار بزرگ است که باعث بلع یا تنفس دشوار است یا سرطان تیروئید تشخیص داده یا مشکوک است این جراحی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. اگر شما حامله هستید یا نمی توانید داروهای ضد تیروئید را تحمل کنید جراحی ممکن است انجام شود.

بسته به علت جراحی، ممکن است تمام یا بخشی از غده تیرویید شما برداشته شود.

مجموع تیروئیدکتومی جراح شما کل غده و گره های لنفاوی اطراف غدد را از بین می برد. هر دو بخش غده تیروئید معمولا حذف می شوند. اگر شما سرطان تیروئید دارید، درمان های اضافی با سرکوب هورمون تستوسترون (TSH) و ید رادیواکتیو بهترین کار ممکن است .

لوبکتومی تیروئید با یا بدون زخم. اگر گره های تیروئید شما در یک لوب قرار می گیرند، جراح شما فقط آن لوب (لوبکتومی) را حذف می کند. با استفاده از استنتاج، باند باریک بافت (ساقه) که دو لوب را متصل می کند نیز برداشته می شود. بعد از جراحی، گره شما تحت یک میکروسکوپ بررسی خواهد شد تا ببیند که آیا سلول های سرطانی وجود دارد. اگر سلولهای سرطانی وجود داشته باشد، جراح شما ممکن است تیروئیدکتومی کامل را انجام دهد.

تيروئيدکتومی زيرمجموعه (تقريبا کل) جراح شما یک لوب کامل، شکاف و بخش لوب دیگر را برداشته است. این برای پرکاری تیروئید ناشی از بیماری گریوس مورد استفاده قرار می گیرد.

بعضی از جراحان در حال انجام تریروئیدکتومی اندوسکوپی هستند که از چندین برش کوچک استفاده می کنند که از طریق آنها یک دوربین کوچک و ابزار برداشته می شود.

بستری بعد از جراحی تیروئید

بسیاری از بیماران یک یا دو روز پس از جراحی ترخیص می شوند. با توجه به سن و شرایط جسمانی میزان بستری شدن در بیمارستان تعیین می گردد.

دلایل انجام جراحی تیروئید

جراحی برای درمان مشکلات تیروئید مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله:

سرطان تیروئید یا مشکوک مشکوک به سرطان تیروئید است.

یک غده غیر سرطانی (خوش خیم) به اندازه کافی بزرگ است که باعث مشکلات تنفسی یا بلعیدن می شود.

یک گره مایع (کیستیک) پس از یک یا دو بار تخلیه می شود.

پرکاری تیروئید با دارو یا ید رادیواکتیو درمان نمی شود.

دکتر سرطان تیروئید در تهران

موفقیت در جراحی تیروئید

موفقیت تیروئیدکتومی برای حذف سرطان تیروئید بستگی به نوع سرطان دارد و این که آیا آن را به سایر قسمتهای بدن گسترش داده است . ممکن است نیاز به درمان بعدی برای کمک به جلوگیری از بازگشت سرطان یا درمان سرطان که گسترش یافته باشد نیاز دارید.

اگر یک غده بزرگ غیر سرطانی (خوش خیم) باعث علائم مانند درد یا مشکلات تنفس یا بلع شود، جراحی ممکن است به کاهش علائم کمک کند. تمام یا بخشی از غده تیروئید ممکن است حذف شود. جراحی نیز ممکن است در از بین بردن علائم کمک کند، اگر درمان های دیگر مانند تخلیه گره غیر سرطانی پر از مایع (کیست)، کار نکند. جراحی ممکن است یک درمان موثر باشد اگر شما یک گره تیروئید دارید که باعث ایجاد بیش از حد هورمون تیروئید می شود.

متخصص سرطان تیروئید
فوق تخصص سرطان تیروئید
غربالگری سرطان تیروئید
دکتر سرطان تیروئید
جراح سرطان تیروئید در تهران
جراح سرطان تیروئید
پزشک سرطان تیروئید
متخصص سرطان تیروئید در تهران