دکتر سرطان مری در تهران

مری یک لوله باریک با دیواره نازک است که بعد از حفره دهان و حلق قرار گرفته و جز قسمت های اولیه دستگاه گوارش می باشد و محلی است برای عبور غذا و مایعات تا این مواد به آرامی وارد معده شوند و روند هضم غذا آغاز شود.

مری طولی در حدود بیست و پنج سانتی متر دارد که از نظر محل قرارگیری به دو قسمت تبدیل می شود، مری که در گردن هست و به آن مری گردنی می گویند و قسمتی که داخل قفسه سینه قرار می گیرد و مری سینه ای نام دارد.

مری همانند هر عضو دیگری می تواند دچار سرطان شود؛ یعنی سلول های دیواره مری از حالت طبیعی خارج شوند و توده سرطانی ایجاد کنند، سرطان مری هشتمین سرطان شایع در دنیا و ششمین علت مرگ در جهان است و بیشتر در سنین بالا به ویژه بالای پنجاه سال دیده می شود.

مهمترین علل ایجاد کننده سرطان مری

اولین علل سیگار و پیپ به ویژه سیگار که ارتباط مستقیم با این سرطان دارد.

دومین علت مصرف الکل می باشد، الکلی که به میزان زیاد استفاده می شود یک علت اثبات شده برای سرطان مری است.

اینکه کدام نوع الکل بیشتر در بروز سرطان مری دخیل است، مشخص نیست اما اهمیت آن از میزان مصرف کمتر است، بدین معنا که هر چه میزان مصرف الکل از هر نوعی بیشتر شود احتمال بروز سرطان مری هم بالا می رود. رژیم های غذایی که افراد می گیرند برای آنکه وزن خود را کم کننده و از مصرف سبزیجات و میوه جات پرهیز می کنند، باعث می شود تا سرطان مری در آن بیشتر بروز کند.

رابطه ویروس پاپیلومای انسانی و سرطان مری

ویروس پاپیلومای انسانی به نظر می رسد با یک سری از انواع سرطان های مری در ارتباط باشد، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان حتی در افرادی که سیگار و الکل مصرف نمی کنند، باعث افزایش احتمال بروز سرطان مری شده است.

از دیگر عللی که می توان به آن اشاره نمود، سوختگی های مری است که در اثر مواد اسیدی یا قلیایی اتفاق می افتد، چاقی بیش از حد و همچنین سابقه رفلاکس یا برگشت مواد غذایی که به عنوان ترش کردن از آن یاد می شود.

همچنین باکتری معده یا اچ. پایلوری می تواند باعث ایجاد سرطان در قسمت های انتهایی مری که به معده متصل می شود و با آن کاردیا می گویند باعث ایجاد سرطان شود.

علائم سرطان مری

علائمی که این سرطان ایجاد می کند جالب است بدانید، متاسفانه سرطانی مری در مراحل اولیه علامت خاصی ایجاد نمی کند و بیماران زمانی مراجعه می‌کنند که توده مری بسیار پیشرفت کرده است و مهم‌ترین علامتی که باعث می‌شود بیمار به پزشک مراجعه کند عدم توانایی در بلع غذا است.

عدم توانایی در بلع غذا به مرور باعث کاهش وزن می شود، همچنین در مواردی که مری به لوله تنفسی یک راه فرعی پیدا می کند، می تواند موجب ایجاد عفونت های مکرر ریوی شود، به دلیل اینکه میکروب ها از ناحیه مری وارد دستگاه تنفس می شوند و ایجاد عفونت می کنند.

زمانی که تومور در مری گردنی وجود دارد علاوه بر اختلال در بلع و کاهش وزن در موارد پیشرفته می تواند خشونت صدا هم ایجاد نمایید.

تشخیص سرطان مری

قطعا زمانی که بیمار با شکایت های فوق مراجعه می کند، اولین اقدام انجام آندوسکوپی است. اکثر مواقع در آندوسکوپی توده بدخیم مشاهده می شود و نمونه برداری از توده انجام می گردد.

پس از اینکه با پاتولوژی و بافت شناسی وجود تومور و بدخیمی اثبات شد، بیمار جهت مشاوره برای درمان‌های لازم به متخصصین انکولوژی بایستی ارجاع گردد.

زمانی که بیمار به متخصص انکولوژی مراجعه می نمایید مهمترین اقدام برای بیمار، انجام اقدامات تشخیصی می باشد. تا بتوان شدت پیشرفت بیماری را مشخص نمود.

سی تی اسکن از ناحیه قفسه سینه و در مواردی که تومور در ناحیه گردن باشد. از ناحیه گردن با و بدون مواد حاجب، همچنین انجام آزمایشات تکمیلی برای بررسی کارکرد کبد، کلیه و همچنین بررسی میزان کم خوبی برای بیمار درخواست می گردد.

درمان سرطان مری

پس از اینکه اقدامات تشخیصی لازم برای بیمار انجام شد و مشخص گردید که بیماری تا چه میزان گسترش پیدا کرده است. در چنین زمانی می بایست بهترین روش درمانی را انتخاب نماییم. در سرطان مری دو نوع درمان اصلی وجود دارد؛ جراحی و دیگری رادیوتراپی است که همزمان با رادیوتراپی شیمی درمانی نیز به صورت هفتگی انجام می گردد.

انتخاب روش درمان جراحی یا رادیوتراپی بستگی به میزان درگیری تومور دارد. اگر در مراحل اولیه تومور تشخیص داده شود بدین معنا که غدد لنفاوی درگیر نباشد و لایه های سطحی دیواره مری درگیر شده باشند، در صورتی که بیمار از نظر قلبی – عروقی و ریوی مناسب باشد می تواند تحت عمل جراحی قرار بگیرد، اما اگر غدد لنفاوی و یا قسمت اعظم دیواره مری با تومور درگیر شده باشد امکان جراحی موفق بسیار کم خواهد بود به همین دلیل چنین بیماران کاندید درمان رادیوتراپی یا پرتودرمانی می شوند.

چنانچه بیماری پیشرفت نموده و یا بیمار از علائم استخوانی شکایت داشته باشد، انجام اسکن استخوان ضروری است و همچنین پت سی تی اسکن جز اقدامات تشیخصی جدیدی است که تمام بدن از نظر ابتلا به تومور می تواند بررسی نمایید و چنان چه سلول های تومورآل در قسمت های دیگر بدن وجود داشته باشد در پت سی تی اسکن مشاهده می شوند

روش های جراحی سرطان مری

۱- برداشتن مری به شیوه جراحی باز (Open Esophagectomy)

ازوفاژکتومی یا مری‌برداری (به انگلیسی: Esophagectomy) به معنی برداشتن تمام یا قسمتی از مری است. در این روش، جراح بعضی از قسمت های مری و یا کل آن را بر می دارد (بستگی به مرحله تومور و گستردگی آن دارد). در این روش ممکن است برش های روی شکم و قفسه سینه زده شود و یا روی گردن و شکم ؛ محل برش بستگی دارد که تومور در کجا قرار گرفته باشد.

۲- برداشتن مری به شیوه کم تهاجم (Minimally Invasive Esophagectomy)

تومور مری از طریق برش های شکمی کوچک و برش های کوچک در سمت راست قفسه سینه (توراکوسکوپی) برداشته می شود. این روش در مواردی استفاده است که تومور گسترده نیست و لایه های کمتری را درگیر کرده است.

۳- برداشتن مخاط آندوسکوپی دستگاه گوارش (Endoscopic Mucosal Resection)

برداشتن مخاط آندوسکوپی دستگاه گوارش (EMR) یک روش برای از بین بردن سرطان در مراحل اولیه رشد سلول سرطانی است. برداشتن مخاط آندوسکوپی با یک لوله باریک مجهز به دوربین نور و فیلمبرداری انجام می شود٬ که دستگاه اندوسکوپ نامیده میشود. در این شیوه EMR که از بقیه جراحی ها کمتر تهاجمی است، فقط در مراحل پایین (early stage) مورد استفاده قرار میگیرد.

همان طور که در بالاتر هم گفتیم، در صورت لزوم برای از بین بردن سرطان نیاز است که از شیمی درمانی و اشعه درمانی هم استفاده کرد. شیمی درمانی که از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند، اغلب در بیماران مبتلا به سرطان مری استفاده می شود.

پس در مجموع به یاد داشته باشید که اگر دارای ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان مری هستید و علائمی هم که ذکر شد دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. با این حال باز هم در نظر داشته باشید که سرطان مری نسبتا نادر است و علائم آن می توانند ناشی از بیماری های خوش خیم دیگر باشند.

متخصص سرطان مری در تهران
متخصص سرطان مری