راه درمان غده داخل سینه چیست ؟

راه درمان غده داخل پستان چیست ؟

راه درمان غده داخل سینه چیست ؟ | درد شدید پستان | جراحی پستان با کیست خوش خیم | دلیل بی حسی پستان چیست؟ | زائده روی پستان | سفتی کنار پستان

ممکن است بر روی پستان راست یا چپ یا هر دو آن ها، توده هایی دیده شود. توده داخل پستان انواع زیادی دارند که بیشترشان بی خطر هستند. اغلب اوقات بعد از مشاهده برآمدگی روی پستان چپ، پزشک سرطان سینه را تشخیص می دهد. گفته می شود که تقریبا 80 درصد از توده های پستان غیرسرطانی هستند.

ممکن است توده پستان نزدیک سطح پوست و در قسمت عمیق تر مانند: بافت های پستان یا نزدیک زیر بغل دیده شود. هر زمانی که ظاهر پستان های فرد تغییر کند یا اینکه توده در آن ها دیده شود، باید به پزشک مراجعه کند.

اگر برآمدگی روی پستان چپ بود، چه کار کنیم؟

چنانچه خانمی با برآمدگی روی پستان هایش مواجه شد، اولین کاری که باید انجام دهد این است که خونسردی خود را حفظ کند. سپس باید ویژگی های آن را بررسی کرده و ببیند که پستانش تغییر دیگری کرده است یا خیر.

بافت های پستان به طور طبیعی موج دار هستند و سطح آن ها با بالا رفتن سن و افزایش هورمون ها، تغییر می کند. در این مواقع اندازه، ظاهر و سطح هر دو پستان را با هم مقایسه کنید. در صورتی که این برآمدگی در هر دو پستان وجود داشته باشد، یعنی این که بافت های پستان سالم و طبیعی هستند.

شکل ظاهری توده های بدخیم:

زمانی که بافت احاطه کننده پستان با ناحیه اطرافش متفاوت باشد، به معنای وجود تومور است که این تومور ممکن است سرطانی، غیرسرطانی یا گویای مشکل دیگری باشد.

علائم سرطان سینه در خانم ها متفاوت است. معمول ترین نشانه های این عارضه، تغییر شکل یا حس درد در پستان یا نوک آن یا حتی بروز ترشحات از آن است.

علائم زیر زنگ خطر سرطان سینه هستند :

برآمدگی هایی که ظاهر یا زمینه متفاوتی در مقایسه با قسمت های دیگر پستان دارند؛
برآمدگی های دردناک یا سفت؛
فرورفتگی یا چروک شدن پوست؛
تغییر سایز یا فرم پستان؛
التهاب، گرم و قرمز شدن یا بروز جوش های تیره روی پستان.
انواع توده پستانی غیرسرطانی پستان
اکثر توده های داخل پستان سرطانی نیستند. ممکن است هر کدام از انواع برآمدگی های زیر در پستان فرد مشاهده شود:

فیبروآدنوم
شایع ترین توده های پستان که تومورهای غیر سرطانی هستند، فیبروآدنوم است.

فیبروآدنوم نوعی تومور ساخته شده از بافت های ارتباطی و غده ای است. این نوع تومورها، مثل سنگ مرمرهای کوچک و دایره ای بر روی پستان هستند.

از دیگر ویژگی های توده داخل پستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حد و مرز کاملا مشخص دارند؛
زیر پوست حرکت می کنند؛
محکم یا موج دار هستند؛
حساس نیستند.
این تومورها بسیار کوچک هستند و تقریبا قطر 2.5 سانتی متری دارند. برخی از آن ها با وجود این که بسیار کوچک هستند، در آزمایش های ماموگرافی و فراصوت مشاهده می شوند.

فیبروآدنیوم بیشتر در زنان 20 تا 30 ساله دیده شده و بعد از یائسگی این توده ها کوچک می شوند.

ممکن است که بیش از یک غده فیبروآدنیوم بر روی پستان وجود داشته باشد. انجمن سرطان آمریکا در طی گزارشی اعلام کرده است که وجود این نوع از تومورها، خطر بروز سرطان سینه را افزایش می دهد.

تمام این تومورها به درمان نیاز ندارند. بعضی از آن ها به خودی خود کوچک یا اینکه ناپدید می شوند. در صورتی که این تومور بزرگ شده یا تغییراتی در پستان ایجاد کند، پزشک توصیه می کند که آن را خارج کنید.

کیست پستان

کیست پستان در حقیقت کیسه های دایره ای مانندی است که در بافت های این قسمت رشد می کند. تقریبا 25 درصد از حجم پستان را کیست تشکیل داده است که این کیست ها خوش خیم هستند و تاثیری بر ابتلا به سرطان ندارند.

به طور عمده کیست پستان در زنان 40 ساله تاثیر می گذارد؛ اما هر خانمی در هر سنی ممکن است کیست پستان داشته باشد.

علائم وجود این نوع کیست عبارت است از:
وجود یک یا چندین توده در زیر پوست پستان؛
زمینه نرم و لاستیک مانند؛
برآمدگی هایی که هنگام لمس کردن دردناک یا حساس باشند.
برای تشخیص کیست پستان، پزشک از امواج فراصوت استفاده می کند. تنها در صورتی کیست های سرشار از مایع را درمان می کنند که یا بزرگ باشند یا اینکه فرد را اذیت کنند.

در صورتی که کیست حالتی سخت داشته باشد یا در تصویر برداری اینطور به نظر برسد، پزشک قسمتی از بافت این ناحیه را خارج می کند تا ابتلا یا عدم ابتلا به سرطان سینه را مشخص کند.

تغییرات فیبروسیستیکی پستان

زمانی خانم ها با این شرایط روبرو می شوند که تغییرات هورمونی در دوره عادت ماهیانه آن ها منجر به ایجاد توده در یک یا هر دو پستان شان شود.
این تغییرات در طول زمان و چرخه عادت ماهیانه دیده می شوند و ممکن است کمی فرد را اذیت کنند؛ اما خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی دهند.

دیگر نشانه های تغییرات فیبروسیستیکی پستان:

درد یا حساس شدن پستان؛
درد زیر بازوها؛
ترشحات سبز یا قهوه ای رنگ از نوک پستان.
این عارضه نیازی به درمان ندارد و می توانید با مصرف داروهای بدون نسخه و کمپرس گرم، درد و علائم دردآورش را کم کنید.

با وجود اینکه اغلب اوقات این تغییرات بی خطر هستند؛ اما زمانی که می خواهید خودتان آن را تشخیص دهید، مشکل ساز می شود. به همین دلیل باید حتما برای بررسی ابتلا به سرطان سینه به پزشک مراجعه کنید.

برآمدگی های زیر پوستی

برآمدگی های زیرپوستی در حقیقت تومورهای غیرسرطانی هستند که در مجرای شیر پستان رشد می کند. علت اصلی ترشحات نوک پستان رشد همین نوع تومور است.
بعضی از خانم ها ممکن است تنها یک برآمدگی در نزدیکی نوک پستان یا گروهی از تومورهای کوچک در مجرای باریک شیر( دورتر از نوک پستان شان) داشته باشد.

علائم این عارضه شامل موارد زیر است:
التهاب پستان؛
وجود یک یا چند برآمدگی در نزدیکی یا پشت نوک پستان؛
ترشحات زلال یا خونی از نوک پستان.
یک توده بر افزایش خطر ابتلا به سرطان هیچ تاثیری ندارد؛ اما با بیشتر شدن تعداد آن ها، خطر ابتلا هم به همان نسبت بیشتر می شود.

برای درمان این عارضه پزشک سعی می کند تا با عمل جراحی، توده را همراه با مجرای شیر آسیب دیده خارج کند.

غده چربی
غده چربی مجموعه ای از سلول های چربی است که ممکن است در هر قسمتی به وجود آیند. معمولا غده چربی زیر پوست ظاهر می شود؛ اما ممکن است داخل غده های پستان هم به وجود آید.

غده های چربی برآمدگی های نرم و متحرکی هستند که هیچ دردی ندارند. تنها نشانه این نوع غده ها، وجود برآمدگی است. این غده ها هیچ ارتباطی با سرطان پستان ندارند.

عفونت پستان
ورم پستان نوعی عفونت در بافت پستان است.

در صورتی که مجرای شیر پستان مسدود یا باکتری وارد پستان شود، این ناحیه عفونت می کند. کاملا عادی است که در هنگام شیردهی این اتفاق رخ دهد.

علائم ورم پستان به این شرح است:

وجود برآمدگی روی پستان که حساس یا محکم باشد؛
التهاب و قرمز شدن پستان؛
احساس درد یا حساسیت در هنگام لمس ناحیه مورد نظر؛
احساس گرما یا سوزش در قسمت آسیب دیده.
برای درمان این عارضه داروهای آنتی بیوتیک و بدون نسخه تجویز می شود. در صورتی که این عفونت درمان نشود، به توده ای چرکی یا آبسه در بافت پستان تبدیل خواهد شد؛ اما در صورتی که تبدیل به آبسه شد، فرد باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

آدنوزیس
آدنوزیس شرایطی غیرسرطانی است که ویژگی آن، وجود نرمه های کوچک در پستان است. این عارضه نیز می تواند منجر به بروز برآمدگی مشابه با کیست یا تومور شود.

از آن جایی که آدنوزیس های بزرگ حاوی کلسیم ته نشین شده هستند، پزشک به راحتی نمی تواند در بررسی ماموگرافی، آن را از تومور تشخیص دهد.

در این مواقع پزشک سعی می کند تا با برداشتن نمونه ای از بافت این ناحیه، سرطان پستان یا آدنوزیس را تشخیص دهد. شک و شبهه ای وجود دارد مبنی بر این که این عارضه خطر ابتلا به سرطان پستان را بیشتر می کند یا خیر.

سرطان پستان

در سرطان پستان، مجموعه ای از سلول های غیر طبیعی در بافت، مجراها یا قسمت های کوچک پستان رشد می کنند. سلول های سرطانی تقسیم می شوند و تعدادشان دو برابر می شود تا تومورهایی را تشکیل دهند، در نتیجه باعث از بین رفتن بافت اطراف آن می شوند.

معمولا تومورهای سرطانی، تومورهایی سخت و هم اندازه هستند که اصلا درد ندارند.

تشخیص زودهنگام سرطان پستان بسیار مهم است. در بدن بعضی از افراد قبل از اینکه برآمدگی مشاهده شود، علائم سرطان پستان رشد می کنند.

برخی از این علائم عبارت اند از:
التهاب یا درد پستان؛
قرمز شدن، آزار دادن فرد یا وجود جوش روی پستان؛
فرورفتگی پستان؛
تغییر ظاهر پستان یا نوک آن؛
ترشحات از نوک پستان.
تشخیص توده داخل پستان
برای این که پزشک بتواند وجود برآمدگی و یا تومور را تشخیص دهد، سابقه پزشکی فرد را مطالعه کرده و پستان را به طور فیزیکی معاینه می کند. بعد از آن با کمک تست تصویری، سعی می کند تا سرطانی یا خوش خیم بودن برآمدگی را تشخیص دهد.
چندین آزمایش دیگر شامل موارد زیر می شود:

ماموگرافی که با کمک پرتوهای x از پستان تصویر برداری می شود؛
اسکن فراصوت: زمانی که پزشکان آزمایش جسمی یا ماموگرافی انجام می دهند، از اسکن فراصوت برای تشخیص هر یافته غیرعادی استفاده می کنند؛
اسکن ام آر آی: در این تست تصاویر با جزئیات ریز از پستان گرفته می شود تا هر گونه یافته غیرعادی از آزمایش فیزیکی یا ماموگرافی را بررسی کنند.
در صورتی که پزشک بعد از انجام تست های تصویربرداری همچنان نتوانست ماهیت برآمدگی را تشخیص دهد، قسمتی از بافت پستان را برای تعیین سرطانی یا خوش خیم بودن آن خارج می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
درست است که می گوییم بیشتر توده های داخل پستان خوش خیم هستند؛ اما شما باید وجود هر گونه از این توده ها را به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورتی که با هر کدام از علائم زیر مواجه شدید، باید به پزشک اطلاع دهید:

وجود برآمدگی سخت در داخل پستان، نزدیک ترقوه یا زیر بازو؛
قرمز شدن، التهاب یا وجود جوش روی پستان؛
فرو رفتگی یا چین خوردگی پوست پستان؛
تغییر سایز یا فرم پستان؛
تغییر حالت نوک پستان؛
فرو رفتگی نوک پستان؛
ترشحات غیر عادی از نوک پستان؛
ظهور برآمدگی جدید که حتی پس از چرخه قاعدگی هم از بین نرود؛
کاهش غیرعادی وزن.
بررسی کلی
چنانچه شما با توده داخل پستان هایتان مواجه شدید، اولین کار حفظ خونسردی تان است. سپس باید ویژگی های این برآمدگی را بررسی کنید و ببینید که پستان تان تغییر دیگری کرده است یا خیر.

پس از انجام معاینات شخصی و ماموگرافی می توان سرطان سینه را سریعا تشخیص داد.

سازمان ACS معتقد است که زنان بین 45 تا 54 سال، باید سالیانه تست ماموگرافی را انجام دهند.