فلوشیپ جراحی سرطان در تهران

سرطان و راه های پیشگیری

سرطان و راه های پیشگیری

سرطان و راه های پیشگیری

حفظ وزن سالم (سرطان و راه های پیشگیری)

اضافه وزن و چاقی با بسیاری از سرطانها، از جمله مری، پانکراس، کبد، روده بزرگ، پستان و کلیه ارتباط دارد. سرطانهای دیگر ناشی از چاقی یا اضافه وزن شامل دهان، حنجره ، معده، کیسه صفرا، تخمدان و پروستات هستند. این در حالیست که حفظ وزن کم امکانپذیر بوده و 18.5-24.9 kg/m2 به عنوان شاخص توده بدنی / بی ام آی/ برای افراد بزرگسال تعریف شده است.

فعالیت بدنی متوسط و شدید (سرطان و راه های پیشگیری)

بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی (WHO) فعالیت بدنی مورد نیاز، شامل حداقل 150 دقیقه فعالیت متوسط یا حداقل 75 دقیقه فعالیت بدنی شدید درطول هفته و شامل 21 دقیقه فعالیت بدنی متوسط و 11 دقیقه فعالیت بدنی شدید در طول روز است. اگرچه انجام ورزشهای بیشتر، مزایای بهتری برای پیشگیری از سرطان نیز به همراه دارد. به گفته سوزان براون، مدیر ارشد برنامه های علمی WCRF و بازیکن سابق بین المللی راگبی، فعالیت بدنی متوسط می تواند شامل کارهای خانگی باشد، اما فعالیت بدنی شدید، فعالیت های طولانی به عنوان مثال شنا یا ورزشهایی مثل راگبی است و غلات کامل مصرف سبزیجات، میوه ، حبوبات برای پیشگیری از سرطان، مصرف غلات کامل، سبزیجات ، میوه های تازه وحبوبات را بخشی از رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. شواهد قوی حاکی از اثرات محافظتی دانه و فیبر در برابر سرطان روده بزرگ است و برای این منظور مصرف فیبر به میزان 30 گرم در روز توصیه می شود. همچنین مصرف 400 گرم میوه و سبزیجات تازه در روز لازم است. در این زمینه، مصرف انواع سبزیجات و میوه های تازه در 5 وعده طی روز و پرهیز از مصرف غذاهای نشاسته ای توصیه می شود.

خودداری از مصرف غذاهای آماده و فوری (سرطان و راه های پیشگیری)

پرهیز از مصرف فست فودها و غذاهای فرآوری شده دیگر توصیه لازم برای پیشگیری از سرطان است.این غذاها معمولا دارای چربی، نشاسته و یا قند بالا هستند. این مواد غذایی، به راحتی در دسترس بوده، مقرون به صرفه، خوشمزه و انرژی زا هستند، اما باید توجه د اشت که بار گلیسمی بالایی دارند. این غذاها شامل فست فودها، بسیاری از غذاهای آماده شده، غذاهای سبک مانند اسنک، میان وعده ها، دسرها و آب نباتها هستند.

کاهش مصرف گوشت های قرمز و فرآوری شده (سرطان و راه های پیشگیری)

مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده را محدود کنید. گوشت قرمز شامل عضله پستانداران، از جمله گاو، گوساله، خوک، گوسفند و بز است. گوشت فرآوری شده شامل گوشتهای شور، تخمیر شده و دودی از جمله ژامبون، کالباس، بیکن و سوسیس هستند.
حد مجاز مصرف گوشت قرمز در هفته، 12-18 اونس و مقدار کمی گوشت فرآوری شده است.
شواهد قوی ارتباط مصرف گوشت قرمز با سرطان روده بزرگ را تایید کرده اند. همچنین شواهد بسیار روشنی از ارتباط مصرف گوشت فرآوری شده و ابتلا به سرطانها وجود دارد و این ارتباط تا بدانجا قوی است که حتی با به حداقل رسیدن مصرف گوشت فرآوری شده ، اطمینانی از کاهش شانس ابتلا به سرطان نمی دهند و این خطر زیاد مصرف گوشتهای فرآوری شده و تاثیر آن در ابتلا به سرطان را نشان می دهد.

از سویی دیگر، گوشت فرآوری شده به دلیل استفاده از نمک، می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی-عروقی را افزایش دهد.

کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین

مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی مرتبط است و شانس ابتلا به انواع خاصی از سرطانها را افزایش می دهند . آب نوشیدنی و نوشیدنی های غیر شیرین، از جمله چای یا قهوه بدون شکررا جایگزین این نوشیدنی های شیرین کنید.

پرهیز از مصرف الکل

گایدلاین های جهانی پرهیز کامل از مصرف الکل را توصیه کرده اند. شواهد قوی حاکی از ارتباط نوشیدنی های الکلی با سرطان دهان، گلو، حنجره، مری، کبد ، روده بزرگ، پستان و معده است

پرهیز از اتکا به مکمل ها برای تامین نیازهای تغذیه ای

به مکمل ها برای تامین نیازهای تغذیه ای خود تکیه نکنید. هیچ گونه شواهد قوی مبنی برارتباط مصرف مکمل های غذایی با کاهش خطر ابتلا به سرطان به جز مصرف کلسیم در مبتلایان سرطان روده بزرگ، وجود ندارد؛حتی شواهد قوی نشان می دهند مکمل های بتاکاروتن با دوز بالا می توانند خطر ابتلا به سرطان ریه را در برخی موارد افزایش دهند

با این حال مکمل ها می توانند در جمعیت های بسیار خاصی مفید باشند، از جمله:
ویتامین B12 برای افراد بالای 50 سال که به طور طبیعی مشکل جذب این ویتامین را دارند.
اسید فولیک و مکمل های آهن برای زنان باردار
ویتامین D برای نوزادان، کودکان، زنان باردار و مادران شیرده

تغذیه نوزاد با شیر مادر

شواهد قوی علمی نشان داده اند که شیر دادن به نوزاد، از مادران در برابر سرطان پستان محافظت می کند وهمچنین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در آنها کاهش می دهد. تغذیه با شیر مادر باعث رشد سالم و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان می شود و خطر ابتلا به آسم، دیابت نوع 2، اضافه وزن و چاقی را در آنها کاهش می دهد.

پیگیری 10 توصیه، پس از ابتلا به سرطان

اگر چه محققان ، در حال بررسی اثرات رژیم غذایی، تغذیه و فعالیت فیزیکی در کاهش ابتلا به سرطان هستند اما WCRF تا دست یافتن به شواهد قوی تری در این زمینه ها، به تمام مبتلایان به سرطان ، 10 توصیه مراقبت تغذیه ای و فعالیت بدنی گفته شده را تا درمان کامل سرطان توصیه می کند.
کارشناسان امیدوارند دستورالعملهای غذایی مرتبط با کاهش سرطان، محققان را در مطالعات بالینی و تحقیقات آینده سرطان و جهت دهی به آنها ، وضع بهترسیاستهای سلامت همگانی، ارائه بسته های جهانی «کاهش خطر ابتلا به سرطان» به مردم و کمک به مراقبان و متخصصان سلامت در درمان و مراقبت بهتر بیماران مبتلا به سرطان کمک کند.

همانطور که می دانید، سرطان ناشی از رشد غیر طبیعی سلول هاست. اینکه آیا پیشگیری از سرطان امکانپذیر است یا نه و راههای پیشگیری از سرطان چه هستند، سوالاتی است که امروز به آنها پاسخ خواهیم داد. پیش از این نیز در مطلبی با موضوع سرطان چیست به علل بروز سرطان پراختیم و اذعان داشتیم که اگر چه دلایلی خارج از کنترل ما مانند ژنتیک و برخی دیگر از عوامل ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند، اما سبک زندگی و عادات رفتاری ما، تغذیه، یوگا و داشتن فعالیت جسمانی نیز در این زمینه بی تأثیر نیست. هر چند عوامل ارثی و ژنتیکی خارج از حوزه کنترل ما می باشند، اما سبک زندگیمان را می توانیم اصلاح کنیم و تغییر دهیم. با ما باشید تا نگاهی هر چند کوتاه به روش های پیشگیری از سرطان داشته باشیم.

روش های پیشگیری از سرطان

احتمالاً گزارش های متناقضی در مورد پیشگیری از سرطان شنیده اید. گاهی اوقات مطالبی که در این زمینه می خوانید، ممکن است یکدیگر را نقض کنند. اغلب، آنچه در این زمینه گفته شده است، در حال تغییر و تحول است، اما آنچه که به خوبی روشن است، این می باشد که احتمال ابتلا به سرطان تحت تأثیر شیوه زندگی ما می باشد. بنابراین، اگر مایلید از سرطان پیشگیری نمایید، نکاتی را که در این راستا به شما ارائه خواهیم داد، جدی بگیرید.

برای پیشگیری از سرطان، تنباکو مصرف نکنید

استفاده از هر نوع دخانیات، خطر ابتلا به سرطان را در شما افزایش می دهد و با انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان ریه، مری، حنجره، دهان، گلو، لوزالمعده، مثانه، دهانه رحم و کلیه مرتبط است. تنباکوی جویدنی ممکن است منجر به سرطان حفره دهان و لوزالمعده شود. حتی اگر از دخانیات استفاده نکنید، قرار گرفتن در معرض دود نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. اجتناب از دخانیات یا تصمیم به قطع مصرف آن، بخش مهمی از روند پیشگیری از سرطان است. در صورت نیاز به ترک دخانیات، می توانید با پزشکتان در مورد راهکارهای ترک آن مشورت نمایید.

در سراسر جهان مصرف دخانیات یکی از بزرگ ترین عوامل خطر قابل پیشگیری برای مرگ ناشی از سرطان است. دود تنباکو بیش از 7000 ماده شیمیایی دارد که حداقل 250 تا از آنها مضر هستند و بیش از 50 نوع از این مواد شیمیایی می توانند علت سرطان باشند.

برای پیشگیری از سرطان، مواد غذایی سالم مصرف کنید

اگر چه داشتن تغذیه سالم نمی تواند پیشگیری از بیماری سرطان را تضمین کند، اما می تواند خطر ابتلا به آن را کاهش دهد. دستورالعمل های زیر را در نظر بگیرید:

میوه و سبزیجات بخورید. رژیم غذایی خود را بر روی میوه ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی از از منابع گیاهی مانند غلات کامل و لوبیا تنظیم نمایید.

از چاقی خودداری نمایید. با انتخاب غذاهای کم کالری از جمله قندهای تصفیه شده و منابع چربی حیوانی، وزن خود را پایین نگه دارید.

از مصرف الکل بپرهیزید. مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان پستان، روده بزرگ، ریه، کلیه و کبد را افزایش می دهد.

مصرف گوشت فرآوری شده را به حداقل برسانید. گزارشی از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان نشان می دهد که خوردن مقادیر زیادی از گوشت فرآوری شده می تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد.

علاوه بر این، زنانی که رژیم غذایی مدیترانه ای به همراه روغن زیتون و آجیل مصرف می کنند، با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مواجه خواهند شد. رژیم مدیترانه ای بیشتر روی غذاهای گیاهی مانند میوه و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تمرکز دارد. افرادی که رژیم مدیترانه ای را رعایت می کنند، به جای گوشت قرمز، ماهی و به جای کره، از چربی های سالم مانند روغن زیتون استفاده می کنند.

برای پیشگیری از سرطان، وزن سالم خود را حفظ کرده و فعالیت های فیزیکی را فراموش نکنید

حفظ وزن سالم ممکن است خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان پستان، پروستات، ریه، روده بزرگ و کلیه را کاهش دهد. داشتن فعالیت بدنی هم در این راستا حائز اهمیت است. علاوه بر اینکه کمک می کند وزن خود را حفظ نمایید، خطر ابتلا به سرطان پستان و روده بزرگ را کاهش می دهد. بزرگسالانی که فعالیت بدنی دارند، از مزایای سلامتی بهره مند می شوند. اما برای مزایای سلامتی قابل توجه سعی کنید در هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید داشته باشید. همچنین می توانید ترکیبی از فعالیت متوسط و شدید را انجام دهید. می توانید جهت داشتن یک برنامه ریزی بهتر، روزانه 30 دقیقه فعالیت بدنی را در برنامه خود بگنجانید و چه بهتر که فعالیت های بیشتری نیز در صورت امکان انجام دهید.

برای پیشگیری از سرطان، از خودتان در برابر آفتاب محافظت نمایید

سرطان پوست یکی از رایج ترین انواع سرطان است و البته یکی از قابل پیشگیری ترین آنها نیز می باشد، در صورتی که نکات زیر را رعایت کنید:

از آفتاب ظهر بپرهیزید. از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از نور خورشید دور بمانید، چرا که در این فاصله زمانی پرتوهای خورشید شدیدتر می باشند.

در سایه بمانید. هنگامی که در فضای بیرون هستید، تا جایی که ممکن است در سایه بمانید. از عینک آفتابی و کلاه استفاده نمایید.

پوست خود را بپوشانید. از لباس هایی استفاده نمایید که نواحی بیشتری از پوست را پوشش می دهند. از رنگ هایی که نور بیشتری را منعکس می کنند، استفاده نمایید.

استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید. از کرم ضد آفتاب با SPF حداق 30 استفاده کنید، حتی در روزهای ابری. از ضدآفتاب سخاوتمندانه استفاده کرده و در صورت نیاز آن را تجدید نمایید.

از برنزه کردن با لامپ فرابنفش خودداری کنید. اینها به اندازه نور خورشید به شما آسیب می رسانند.

برای پیشگیری از سرطان، واکسینه شوید

یکی از راههای پیشگیری از کانسر، محافظت در برابر عفونت های ویروسی است. در مورد واکسیناسیون با پزشک خود مشورت کنید:

هپاتیت B: هپاتیت B می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. واکسن هپاتیت B به افرادی که دارای عفونت مقاربتی هستند، افرادی که داروهای داخل وریدی استفاده می نمایند و افرادی که در معرض خون یا مایعات بدن آلوده هستند، توصیه می شود.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV): یک ویروس مقاربتی است که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم و سایر دستگاه های تناسلی و همچنین سرطان های سلول سنگفرشی سر و گردن شود. واکسن HPV برای دختران و پسران 11 و 12 ساله توصیه می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از واکسن Gardasil 9 را برای آقایان و خانم های سنین 9 تا 45 سال تصویب کرده است.

برای پیشگیری از سرطان، از رفتارهای پرخطر خودداری نمایید

یکی دیگر از تاکتیک های موثر در پیشگیری از کانسر، جلوگیری از رفتارهای پرخطر است که می تواند منجر به عفونت هایی شود که به نوبه خود ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. مانند:

رابطه جنسی ایمن را جدی بگیرید. تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید و هنگام رابطه از کاندوم استفاده نمایید. هر چه تعداد شرکای جنسی شما بیشتر باشد، احتمال ابتلا به عفونت مقاربتی مانند HIV یا HPV احتمال بیشتری دارد. افرادی که به HIV یا ایدز مبتلا هستند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان مقعد، کبد و ریه دارند. HPV اغلب با سرطان دهانه رحم همراه است، اما ممکن است خطر ابتلا به سرطان مقعد، آلت تناسلی، گلو و واژن را افزایش دهد.

از سوزن سرنگ مشترک استفاده نکنید. استفاده از سوزن مشترک با افرادی که از داروهای داخل وریدی استفاده می کنند، می تواند منجر به HIV و همچنین، هپاتیت B و هپاتیت C شود که خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

برای پیشگیری از سرطان، مراقبت های پزشکی را به طور منظم انجام دهید

خود آزمایی ها و غربالگری های منظم برای انواع مختلف سرطان از جمله سرطان پوست، روده بزرگ، دهانه رحم و پستان می تواند احتمال تشخیص سرطان را در مراحل اولیه افزایش داده و درمان را موفقیت آمیز سازد.

برای پیشگیری از سرطان، از قرار گرفتن در محیط های آلوده بپرهیزید

آلودگی هوا، آب و خاک با مواد شیمیایی سرطان زا می تواند منجر به سرطان در درجه های مختلف شود. حتی بعضی مشاغل سرطان زا نیز ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند، مانند مشاغلی که افراد در معرض آزبست قرار می گیرند. قرار گرفتن در معرض انواع پرتوهای یونیزه کننده از منابع انسانی یا طبیعی، خطر ابتلا به انواع بدخیمی از سرطان مانند سرطان خون و تعدا تومورهای جامد را افزایش می دهد.

پرتودرمانی که از درمان های پزشکی می باشد، در صورت استفاده نامناسب ممکن است خطرناک باشد. همچنین، رادون که یک گاز طبیعی رادیواکتیو موجود در خاک و مصالح ساختمانی است، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد. با بهبود تهویه و آب بندی کف و دیوارها می توان سطح رادون در خانه ها را کاهش داد.

جمع بندی

روش های پیشگیری از سرطان مجموعه ای از عملکردها هستند که بایستی در راستای تغییر سبک زندگی و برخی عادات و رفتارها انجام پذیرد. با رعایت کردن نکاتی که در این مطلب در راستای داشتن زندگی سالم تر، به آنها اشاره نمودیم، می توانیم با سلول های سرطانی مبارزه نموده و تا حدی از رخ دادن سرطان پیشگیری نماییم. اگر چه تأثیر این راهکارها ممکن است صد در صد و قطعی نباشد، اما قطعاً بی تأثیر نخواهد بود.

درمان و پیشگیری سرطان | درمان سرطان متاستاز | تشخیص و پیشگیری سرطان | سرطان و راه های پیشگیری | درباره ی پیشگیری از سرطان | سرطان و علائم آن و راه‌های تشخیص و درمان بیماری سرطان