شیمی درمانی سرطان پستان

شیمی درمانی سرطان کولون | شیمی درمانی سرطان سینه | شیمی درمانی سرطان پستان | شیمی درمانی سرطان پوست | شیمی درمانی سرطان سر | شیمی درمانی سرطان گردن

برای نابودی و هدف قرار دادن تومور سرطانی‌از داروهای ویژه ای در شیمی درمانی سرطان سینه استفاده میشود. این دارو ها بصورت خوراکی یا تزریقی وجود دارند. درکنار سایر روشهای درمانی مثل هورمون تراپی، جراحی سینه یا پرتودرمانی‌از شیمی درمانی سرطان سینه برای کاهش خطر بازگشت سرطان و علائم ناشی ازآن و افزایش روند معالجه استفاده میشود. شیمی‌درمانی ممکن است عوارض موقت یا دائمی را بهمراه داشته باشد. اما درهر صورت به‌کنترل عود سرطان کمک میکند.

دلایل انجام شیمی درمانی سرطان سینه

گاهی اوقات شیمی درمانی سرطان سینه قبل‌از انجام جراحی صورت میگیرد زیرا هدف این است که قبل‌از خارج کردن غده ی سرطانی حتی الامکان حجم آنرا کاهش دهند. این امر باعث میشود که نیازی‌به برداشتن کل بافت سینه نباشد و مانع‌از رشد توده در غدد لنفاوی شود.

این نوع شیمی‌درمانی برای‌موارد زیر مورد استفاده است:

سرطان سینه سه گانه منفی
کوچک کردن توده برای حفظ سینه
غده های خیلی بزرگ
رشد سلول های سرطانی به‌غدد لنفاوی
بعداز انجام عمل جراحی، برای‌اطمینان داشتن‌از خروج کامل سلولهای سرطانی و کاهش خطر ابتلای مجدد به‌این بیماری، شیمی‌درمانی به‌بیماران توصیه میشود.
اگراز ابتدا تومور های سرطانی نزدیک‌به غدد لنفاوی بوده باشد بیشتر در‌معرض متاستاز (رشد سلول‌سرطانی به‌نواحی دیگر بدن) هستید. اگر پزشک شما بعلت گسترش و پیشرفت سلولهای‌سرطانی درتمام نقاط بدن، جراحی را گزینه ی مناسبی ندانست، بایداز شیمی‌درمانی بعنوان اولین معالجه خود استفاده کنید که هدف‌از انجام این کار، افزایش طول عمر بیمار است.

عوارض و خطرات ناشی از شیمی درمانی سرطان سینه

عوارض جانبی شیمی‌درمانی بستگی‌به واکنش بدن تان‌به داروهای پخش شده‌در سراسر بدن و نوع دارو هایی که دریافت میکنید دارد.

عوارض بلند مدت
پوکی استخوان
آسیبهای قلبی و سست شدن ماهیچه های قلب
سرطان خون
آسیب‌به تخمدان و ناباروری
عوارض کوتاه مدت
یبوست و اسهال
تهوع و ازدست دادن اشتها
ریزش و کچلی مو
نوروپاتی (آسیب‌به اعصاب)
اختلال تمرکز
ایجاد عفونت
تغییرات ناخن و پوست و زخمهای دهانی
بی حسی، سستی، حس سوزش، مور مور شدن اندام ها
آمادگی برای شیمی درمانی سرطان سینه

برای شیمی‌درمانی عوامل مختلفی‌را مد نظر قرار میدهند.از جمله:

مشخصات ژنتیکی
شرایط هورمونی
وضعیت غدد لنفاوی
سایز غده‌سرطانی
سن و سوابق معالجه

ارزیابی مزایای شیمی‌درمانی

شیمی‌درمانی ممکن است که‌به کار همه ی بیماران نیاید. پزشکان برای تعیین مناسب ترین روش شیمی‌درمانی، عوامل و فاکتورهای مختلفی رادر نظر میگیرند. هرچه خطر رشد سلولهای سرطانی‌در بیمار روبه افزایش باشد،شیمی‌درمانی برای‌او مناسب تر است.

دارو های شیمی درمانی سرطان سینه

داروهای رایجی که‌در شیمی درمانی سرطان سینه از آن استفاده میکنند عبارتنداز:

CMF
EC
E-CMF
اسکاتلکس
FEC
FEC-T
eribulin
وینوربلین
بسته لیتکس
gemcitabine
AC
کربوپلاتین
سیس پلاتین
کاپیتیباپلاتین

مدت زمان شیمی درمانی سرطان سینه

باتوجه‌به میزان گستردگی و پخش سلولهای‌سرطانی سینه، ممکن است بیمار چندروزی‌را در بیمارستان و بقیه ی روز ها‌را در خانه سپری کند. برای‌کاهش عوارض جانبی دارو باید یکسری‌از رژیم‌های غذایی و دارو هارا رعایت کرد که توسط پزشک تعیین شده و به‌آن رژیم شیمیایی یا رژیم شیمی‌درمانی گویند. طول این درمان حدود ۲ تا ۳ هفته میباشد.

توصیه های بعد از شیمی درمانی سرطان سینه

پس‌از اتمام دوره شیمی درمانی سرطان سینه ، برای‌داشتن زندگی سالم بهتر است علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی مقوی و سالم، سالی دوبار برای چکاپ‌به پزشک خود مراجعه کنید.

انواع شیمی درمانی سرطان سینه

اکثرا افراد میتوانند همزمان بیش‌از یک نوع شیمی‌درمانی‌را باهم انجام دهند که شامل موارد زیر است:

موضعی
به‌داخل شکم
تزریقی
خوراکی
داخل وریدی
به شریان
هورمون درمانی

تفاوت رادیوتراپی و شیمی درمانی سرطان سینه

پرتودرمانی به نسبت این روش عوارض کمتری را به همراه دارد چون پرتوهای تابشی مستقیما تومور سرطانی‌را هدف قرار میدهد نه کل بدن. داروهای شیمیایی عمدتا از طریق انفوزیون به داخل ورید تزریق شده یا از طریق دهان به بیمار داده میشود.

شیمی درمانی یک روش درمانی با داروهای شیمیایی جهت از بین بردن سلول های سرطانی و جلوگیری از پیشرفت آن ها است. داروی شیمی درمانی در تمام نقاط بدن از طریق خون پخش شده و تاثیر فراوانی در جلوگیری و از بین بردن سلول های سرطانی که از یک نقطه به نقطه ی دیگر انتقال یافته است، دارد.

هنگامی که یک قسمت از بدن درگیر بیماری سرطان می شود، سلول های سرطانی به سایر مناطق بدن انتقال یافته و سایر اعضا را نیز درگیر می کند، هنگام استفاده از شیمی درمانی سلول های سالم بدن نیز تحت تاثیر شیمی درمانی قرار می گیرند و برخی عوارض جانبی ظاهر می شود. اما پس از اتمام دوره درمان سلول های سالم بطور خودکار به وضعیت اولیه باز می گردند.

هدف از استفاده از شیمی درمانی عبارتست از:

• از بین بردن سلول های سرطانی بطور کامل و جلوگیری از عودت مجدد بیماری سرطان.
• کنترل بیماری سرطان و جلوگیری از پیشرفت بیماری و درگیر شدن سایر سلول های بدن (کند کردن روند پیشرفته شدن بیماری).
• کاهش عوارض جانبی بیماری سرطان

به طور کلی شیمی درمان سه هدف کلی دارد:

درمان
دربرخی موارد ، از شیمی درمانی برای بهبود سرطان استفاده می شود ، به این معنی که سرطان از بین رفته است و دیگر بر نمی گردد.

اکثر پزشکان در حوزه تشخیص و درمان سرطان از کلمه درمان برای شیمی درمانی استفاده نمی کنند . بنابراین ، هنگام انجام درمانی که ممکن است شانس بهبود سرطان فرد را افزایش دهد ، پزشک ممکن است آن را به عنوان روشی با قصد درمان توصیف کند.

اگرچه ممکن است هدف در این شرایط درمان باشد و تنها امید بسیاری از افراد مبتلا به سرطان باشد ، اما همیشه به یک ترتیب نتیجه نمی دهد. معمولاً سال ها طول می کشد تا اثبات شود که آیا سرطان فرد واقعاً بهبود یافته است یا خیر.

کنترل
در صورت عدم امکان درمان ، هدف از درمان سرطان با شیمی درمانی می تواند کنترل بیماری باشد. در این موارد ، از شیمی درمانی برای کوچک شدن تومورها و یا جلوگیری از رشد و گسترش سرطان استفاده می شود. این روش می تواند به فرد سرطانی کمک کند تا احساس بهتری داشته باشد و عمر طولانی تری داشته باشد.

تسکین
از شیمی می توان برای تسکین علائم ناشی از سرطان نیز استفاده کرد. به این عمل تسکین درمانی ، شیمی درمانی تسکینی یا درمان با قصد تسکین گفته می شود.

وقتی سرطان در مرحله پیشرفته باشد ، احتمالاً قابل کنترل نیست و گسترش یافته است ، هدف از دادن شیمی درمانی ممکن است بهبود کیفیت زندگی یا کمک به فرد در احساس بهتر باشد. به عنوان مثال ، شیمی درمانی ممکن است برای کمک به کوچک شدن توموری که باعث درد یا فشار می شود ، شود تا بیمار احساس بهتری داشته باشد و درد کمتری داشته باشد.

چه زمانی از شیمی درمانی استفاده می شود؟

شیمی درمانی از اصلی ترین روش درمان و کنترل بیماری سرطان است که ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر روش های درمانی مثل عمل جراحی، پرتو درمانی و… مورد استفاده قرار گیرد. روش درمان سرطان متناسب با وضعیت بیمار تشخیص داده می شود. در برخی مواقع شیمی درمانی به تنهایی بهترین و مناسب ترین برای درمان سرطان است.

روش های انجام شیمی درمانی

در شیمی درمانی روش های مختلفی وجود دارد که روش مناسب از طریق پزشک و متناسب با وضعیت بیمار انتخاب می شود که عبارتند از:
• درمان خوراکی
• تزریق عضلانی
• تزریق رگی
• تزریق زیر پوستی
• پماد روی پوست
• تزریق مستقیم به مثانه
• تزریق در نخاع یا مغز

شیمی درمانی را می توان به عنوان درمان اصلی استفاده نمود ؟

پس ازاینکه از سایر اقدامات درمانی استفاده نمودیم ، سلول های سرطانی مخفی را می توان توسط شیمی درمانی از بین برد.
شیمی درمانی می تواند بعد از سایر درمان‌ها مانند جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی که ممکن است در بدن باقی مانده اند ، استفاده شود . این روش را روش درمانی کمکی می نامند.

شیمی درمانی درد دارد ؟

معمولا بیمار هیچ گونه دردی بجز درد فرو رفتن سوزن را احساس نمی کند. داروهای شیمیایی که باعث درد یا سوزش یا خارش پوست می شوند بسیار محدود می باشند و این داروها از طریق رگ تزریق می شوند. در صورت وجود هر گونه از علائم سوزش یا خارش و… از قبل به بیمار اطلاع داده شده تا آمادگی لازم را داشته باشد. همچنین بیمار باید در صورت احساس هر گونه درد و ناراحتی هنگام انجام شیمی درمانی اطلاع دهد.
بعضی داروها ممکن است با شیمی درمانی تداخل دارویی داشته باشد و عوارض ناشی ازشیمی درمانی را افزایش دهد.
لذا باید مریض در صورت استفاده هر گونه داروی دیگر پزشک خود را در جریان قرار دهد. شایان ذکر است که پزشک باید در جریان همه داروهای بیمار از جمله ویتامین ها و… نیز قرار بگیرد.

دارو های شیمی درمانی بر چه اساسی تجویز می شوند ؟

پزشک بر اساس عوامل مختلفی از جمله نوع سرطان ، مرحله سرطان ، سلامتی کلی ، درمان‌های قبلی سرطان و اهداف و ترجیحات بیمار این داروها را تعیین می کند

شیمی درمانی بر باروری زنان تاثیر می گذارد ؟

بانوانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند و هنوز یائسه نشده اند ممکن است در اثر داروهای شیمی درمانی دچار قطع عادت ماهیانه شوند که ممکن است به صورت موقت و گاهی دائمی باشد.
در افرادی که سن بالاتر از 35 سال دارند و یا اختلال قاعدگی دارند احتمال ایجاد یائسگی بعد از شیمی درمانی بیشتر است به همین خاطر افرادی که خواهان بارداری بعد از اتمام درمان سرطان پستان هستند، باید قبل از شروع درمان، مشاوره ی باروری ـ ناباروری انجام دهند تا با روشهای مختلف به حفظ قدرت باروری آنها کمک شود.

آیا هنگام شیمی درمانی می توان اقدامات دندانپزشکی انجام داد؟

موارد غیر اورژانس بهتر است به تعویق افتد ولی در موارد الزامی، پس از هماهنگی با پزشک معالج و انجام آزمایش انعقادی و بررسی سطح گلبول سفید خون و پلاکت می توان اقدامات مذکور را به راحتی انجام داد.

آیا می توان از مسکن در طی شیمی درمان استفاده نمود؟

مصرف استامینوفن یا استامینوفن کدئین بلامانع است ولی برای سایر داروها بهتر است با پزشک و مرکزی که در آن شیمی درمانی می شوید، هماهنگ نمایید. پس از اتمام شیمی درمانی در موارد نیاز استفاده از هر داروی تجویز شده بلامانع است. علت اصلی این توصیه این است که گاهی عارضه ای بدنبال شیمی درمانی ایجاد شده است که با مصرف نابجای داروی مسکن ممکن است تشدید شود. مثلاً نارسایی نسبی کلیه ایجاد شده است و مصرف بعضی از مسکن ها آن را تشدید می کند.