فلوشیپ جراحی سرطان در تهران

علت بزرگ و کوچک شدن نوک پستان و درد پستان چیست ؟

علت بزرگ و کوچک شدن نوک پستان و درد پستان چیست ؟

علت بزرگ و کوچک شدن نوک پستان و درد پستان چیست ؟

علت بزرگ و کوچک شدن نوک سینه و درد سینه چیست ؟

کدام تغییرات پستان ها طبیعی و کدام خطرناک هستند؟

بافت پستان و همچنین ظاهر آن ممکن است با گذر زمان دچار تغییرات شوند . مشاهده چنین تغییراتی در پستان ممکن است فرد را نگران کرده و باعث شود که فرد با فکر ابتلا به سرطان سینه به پزشک مراجعه کند . در بسیاری از موارد ، این تغییرات پستان طبیعی بوده و هیچ گونه خطری برای فرد ندارند . اما در برخی موارد تغییرات جدی بوده و به توجه و بررسی توسط پزشک نیاز دارند . بنابراین آگاهی و شناخت تغییرات طبیعی پستان و تشخیص آن در برابر تغییرات خطرناک برای خانم ها بسیار مهم می باشد . در این مقاله به بررسی تغییرات طبیعی و همچنین تغییرات خطرناک پستان می پردازیم .

تغییرات طبیعی پستان

ترک های پوستی در پستان : با بالا رفتن سن ، ترک های پوستی روی بدن و از جمله پستان ها ظاهر می شوند . وجود این ترک ها ممکن است برای فرد ناخوشایند باشد ، ولی کاملا طبیعی هستند و هیچگونه خطری برای فرد ندارند. با افزایش سن ، از میزان هورمون لازم برای حفظ انعطاف پذیری پوست ، کاسته می شود . در نتیجه ، این ترک های پوستی ظاهر می شوند .
بزرگ شدن پستان در دوران بارداری هم یک عامل دیگر ترک های پوستی است .
افتادگی پستان ها : با افزایش سن ، به دنبال تضعیف بافت پستان و تحت تاثیر نیروی گرانش زمین ، پستان ها و نوک آنها به تدریج به سمت پایین افتادگی پیدا می کنند .
همچنین استعمال سیگار می تواند سبب افتادگی سینه ها زود تر از زمان مورد انتظار شود .
افزایش فاصله بین پستان ها : با افتادگی پستان ها ، بافت متراکم جای خود را به بافت چربی می دهد و ممکن است اینطور به نظر برسد که فاصله بین پستان ها بیشتر شده است . اما اینکه پستان ها از هم دور شوند یا پایین بیایند ، به شکل و اندازه پستان ها بستگی دارد .

تغییرات طبیعی پستان در دوران قاعدگی

حساسیت پستان ها : تغییرات هورمون‌ ها قبل از قاعدگی ، منجر به تورم و حساسیت پستان ها می‌ شوند .
درد پستان ها : درد سینه‌ در دوران قاعدگی ، می‌ تواند شدت‌ های متفاوتی داشته باشد . علائم معمولا قبل از شروع پریود از شدت بیشتری برخوردار اند و با شروع پریود از میزان آن کاسته می‌ شود

تغییرات خطرناک پستان

توده یا تومور پستان : شایع ترین علامت سرطان پستان توده بدون درد می باشد که در بسیاری از موارد توسط خود بیمار به صورت اتفاقی یا در معاینه ماهیانه کشف می شود . گاهی یک احساس نامطلوب مبهم در محل توده باعث توجه بیمار و کشف آن می شود . توده های پستان ممکن است خوش‌خیم یا بدخیم باشند . بنابراین بهتر است در صورت لمس توده در پستان ، به پزشک متخصص مراجعه کنید .
احساس درد در سینه : سرطان سینه و ایجاد تغییرات در سینه ، حتی به وجود آمدن توده ، اغلب بدون ایجاد درد خواهد بود . اما در صورتی که افراد با احساس درد در این ناحیه مواجه شدند باید برای بررسی علت فورا به پزشک مراجعه کنند .
ترشحات از نوک پستان : ترشحات نوک پستان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در همه موارد نگران کننده نیستند . ترشحات پستان ممکن است در اثر تحریک جنسی رخ دهد .
در مواردی که ترشح از هر دو پستان باشد ، احتمالا مشکل هورمونی است . مشکل متعارف بیشتر خانم ها سطوح بالای پرولاکتین است که به خاطر دارو هایی که مصرف می کنند پیش می آید یا به علت داشتن تیروئید کم کار ، اتساع مجاری شیر در پستان ، یا در بدترین حالت تومور مخاطی ، چنین حالتی رخ می دهد .

ترشحات پستان در صورتیکه خونی باشد یا فقط از یک پستان ترشح شود و همچنین با تغییراتی در پوست پستان همراه باشد ، نیاز به توجه جدی دارند .
تغییرات نوک پستان : در بعضی افراد فرورفتگی نوک پستان ممکن است متعاقب شیردهی یا پس از دوران بلوغ و بدون نشانه خاصی ایجاد شود که قابل برگشت است . ولی در سرطان ، این فرورفتگی حالت ثابت دارد و با معاینه دقیق پستان ممکن است وجود توده ای در زیر نوک پستان مشخص شود .
همچنین بیماری پاژه نوک پستان نوعی از سرطان پستان است که در آن تغییرات پوستی نوک پستان به صورت ضایعات اگزمایی مرطوب یا خشک همراه با ضخامت و قرمزی و خراش هایی در نوک پستان ، دیده می شود .
تغییرات پوست سینه : فرورفتگی های پوست و یا کشیدگی پوست سینه می تواند نشان از ابتلا به سرطان سینه باشد . البته که کشیدگی پوست می تواند ناشی از به وجود آمدن توده های خوش خیم در سینه نیز باشد .
از دیگر تغییرات پوستی به وجود آمدن پوستی شبیه به پوست پرتقال است .
تغییر اندازه در پستان : گاهی اوقات به دلیل اندازه بزرگ تومور ، پستان ها از حالت متقارن خارج می شوند . البته اغلب بانوان با اختلاف اندازه دو سینه به طور طبیعی مواجه اند . اما زمانی که این تغییر اندازه با کشیدگی پوست همراه باشد و نسبت به حالت طبیعی بیشتر شده باشد باید احتمال وجود سرطان پستان را داد .
تغییرات در رنگ : با آنکه سرطان پستان پیشرفته می تواند به تغییر در رنگ پوست و تو رفتگی در آن منجر شود ، تغییر رنگ معمولا نشانه بارداری است و نوک سینه و هاله ها ممکن است بزرگ تر شوند و تیره تر گردند . با بالا رفتن سن نیز ممکن است نوک سینه ها تیره تر شوند و این تغییر رنگ کاملا طبیعی است .

علت بزرگ و کوچک شدن نوک پستان و درد پستان چیست ؟

علت بزرگ و کوچک شدن نوک سینه و درد سینه چیست ؟