فلوشیپ جراحی سرطان در تهران

عمل بازسازی سینه بعد از سرطان چگونه است؟

عمل بازسازی سینه بعد از سرطان چگونه است؟

عمل بازسازی سینه بعد از سرطان چگونه است؟

بازسازی پستان یعنی بعد از آنکه با هدف درمان سرطان پستان سینه های بیمار با عمل ماستکتومی برداشته می شود، توسط جراح پستان و با استفاده از پروتز یا عضلات قسمت های دیگر بدن مانند عضلات پشتی و یا عضلات شکم خود بیمار یک پستان طبیعی و جدید برای فرد ساخته می شود. البته این عمل بیشتر تحت عنوان پروتز سينه بعد از سرطان شناخته می شود اما همانطور که گفته شد متدهای متنوعی در بازسازی وجود دارد. زنانی که به عنوان بخشی از فرایند درمان سرطان پستان، تحت عمل ماستکتومی قرار گرفته اند و بافت یک یا هر دو پستان آن ها برداشته شده است، ممکن است تصمیم به انجام عمل بازسازی پستان برای بازگشت شکل ظاهری پستان های خود بگیرند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که قصد انجام بازسازی سينه بعد از سرطان را دارید ، بهتر است با بهترین جراح پستان که در این کار تخصص دارد مشورت کنید. مشورت در خصوص عمل بازسازی پستان بهتر است قبل از شروع جراحی درمان سرطان پستان آغاز شود تا تیم پزشکی متناسب با شرایط بیمار، بهترین گزینه و روش های درمانی را اتخاذ کنند.

انتخاب عمل بازسازی پستان به دلایل مختلفی صورت می گیرد که عبارتند از:

متقارن به نظر رسیدن سینه ها درهنگام پوشیدن سوتین یا لباس شنا
کمک به بهتر به نظر رسیدن سینه ها از روی لباس
بازگشت دائمی ظاهر پستان ها
عدم نیاز به استفاده از پروتزهای خارجی پستان زیر سوتین
ایجاد حس بهتر بیمار نسبت به بدن خود

بازسازی پستان همانطور که از اسم آن پیدا است عملی است که در بیماران مبتال به سرطان پستان کاربرد دارد، بیمارانی که در طی فرآیند درمان خود مجبور به ماستکتومی یا حذف پستان درگیر در سرطان شده اند

بازسازی سینه (Reconstruction Breast ) به عمل جایگزینی یک یا هر دو پستان با شکل طبیعی، ظاهر، تقارن و سایز مناسب درافرادی که تحت ماستکتومی یک یا دو طرفه قرار گرفته اند گفته می شود به علاوه در افرادی هم که لامپکتومی انجام شده ممکن است پستان ظاهر مناسبی نداشته باشد و یا ناهنجاری مادرزادی در تکامل پستان ها وجود داشته باشد مثلا پستان رشد نکرده و یا ظاهر مناسب نداشته باشد و نیاز به اصلاح عمده داشته باشد و در این موارد نیز ممکن است نیاز به بازسازی وجود داشته باشد. با عمل بازسازی پستان بیماران ظاهر طبیعی پستان‌های خود را در حد بسیار زیادی به دست خواهند آورد البته لازم به ذکر است پستان بازسازی‌شده تنها ظاهر شبیه پستان دارد و هرگز نمی تواند عملکرد طبیعی مانند شیردهی داشته باشد.

زمان مناسب برای انجام عمل بازسازی پستان

طی ۱۵ سال گذشته روش های جراحی بازسازی پستان پیشرفت های عمده ای داشته است. بازسازی ممکن است بلافاصله پس از ماستکتومی انجام شود (Reconstruction Immediate)و یا به صورت تاخیری و پس از اتمام درمان های تکمیلی شامل شیمی درمانی و پرتودرمانی انجام شود.(Reconstruction Delayed)

زمان مناسب بازسازی سینه پس از ماستکتومی به عوامل مختلفی بستگی دارد:

گرید یا استیج سرطان یا شدت بیماری
تحت شیمی‌درمانی و پرتودرمانی قرار گرفتن یا نگرفتن بیمار
وضعیت بافت پستان در هنگام مراجعه
نتیجه مشورت و تبادل نظر جراح و انکولوژیست در مورد بیمار مربوطه

بازسازی پستان به کمک ایمپلنت / پروتز سينه بعد از سرطان

بازسازی پستان به کمک ایمپلنت یکی از روش‌های مرسوم و متداول محسوب می‌شود. البته شرط استفاده از این روش آن است که ماستکتومی یا پرتودرمانی بافت کافی در دیواره سینه باقی گذاشته باشد. لزوم وجود این بافت‌ها به این خاطر است که بتواند ایمپلنت پستان را پوشش دهد.

در صورتی که این بافت‌ها در دیواره سینه فرد وجود نداشته باشد یا فرد علاقه‌ای به انجام عمل ایمپلنت نداشته باشد، نیاز است که یک تکنیک فلپ (بازسازی اتولوگ) صورت گیرد. در متداول‌ترین و معروف‌ترین روش بازسازی بافتی از پوست و چربی تحتانی شکم برای شکل دادن به سینه استفاده می‌کند. استفاده از ایمپلنت سینه پس از سرطان گاهی همزمان با فلپ ها برای نتایج بهتر انجام می شود.

تکنیک‌ها و روش های بازسازی پستان پس از سرطان بر اساس ایمپلنت به صورت زیر است:

بازسازی فوری پستان به وسیله پروتز
تأخیر در بازسازی پستان با استفاده از منبسط‌کننده بافت یا تیشو اکسپندر Tissue Expander
قرار دادن فوری منبسط‌کننده بافت سینه
بازسازی فوری پستان با استفاده از ماهیچه پشتی بزرگ به همراه پروتز

بازسازی پستان با کمک بافت های دیگر بدن (Tissue Flap)

یکی دیگر از روش های بازسازی سینه ، استفاده از بافت های طبیعی خود بدن است. در این فرایند ، بافت های طبیعی عضله یا چربی از بقیه قسمت های بدن مانند شکم، پهلو و یا باسن برداشته می شوند. مزیت این روش نسبت به پروتز این است که پستان ها پس از بازسازی فرمی نزدیک تر به بافت طبیعی پستان دارند. گاهی نیز می توان از بافت های چربی به عنوان مکمل عمل بازسازی پستان با پروتز استفاده کرد. با این حال استفاده از روش فلپ دوره ریکاوری طولانی تری نیاز دارد، باعث ایجاد یک اسکار اضافی در محلی غیر از پستان ها می شود و برای افراد سیگاری یا دچار دیابت توصیه نمی شود. رایج ترین انواع فلپ (جایگزینی بافت) عبارتند از:

فلپ TRAM که از بافت عضله شکمی استفاده می شود.
فلپ DIEP که از بافت های چربی شکمی استفاده می شود. استفاده از چربی شکم برای بازسازی سینه در افرادی توصیه می گردد که سابقه عمل های جراحی متعدد در ناحیه شکمی نداشته باشند، پوست ناحیه شکم آن ها در وضعیت مناسبی باشد و حجم چربی و پوست ناحیه شکم کافی برای بازسازی پستان داشته باشند.
عضله پشتی flap dorsi Latissmimus ، که یک عضله بدون کارکرد در پشت کمر است.
فلپ GAP که از بافت چربی باسن استفاده می شود.
TUG که در آن از بافت قسمت داخلی ران استفاده می شود

بازسازی پستان با استفاده از چربی شکمی

استفاده از چربی شکم برای بازسازی پستان در افرادی توصیه می‌گردد که:

سابقه عمل‌های جراحی متعدد در ناحیه شکمی نداشته باشند
پوست ناحیه شکم آن‌ها در وضعیت مناسبی باشد
حجم چربی و پوست ناحیه شکم کافی برای بازسازی پستان داشته باشند
از مزایای این روش می‌توان به انجام هم‌زمان عمل ابدومینوپلاستی و بازسازی پستان اشاره کرد بیمار پس از عمل کاهش سایز و تناسب‌اندام را نیز تجربه خواهد کرد.

بازسازی پستان با فلپ رانی
یکی از روش‌های بازسازی پستان که بیشتر در مرحله تحقیقاتی و در حال حاضر توصیه نمی شود، استفاده از تکنیک فلپ‌های رانی است. این روش برای بانوانی توصیه می‌شود که سینه آن‌ها کوچک تا متوسط است. برخی از بانوان به دنبال افزایش حجم سینه پس از درمان سرطان هستند. در این صورت باید تکنیک فلپ رانی را با ایمپلنت یا سایر فلپ‌ها ترکیب کنند. معمولاً این روش‌ها توسط پزشکانی انجام می‌شود که تخصص لازم را در جراحی میکروسکوپی داشته باشند.

شایان ذکر است که برخی از بانوان گزینه مناسبی برای استفاده از این روش نیستند، در ادامه به چند مورد از دلایل مناسب نبودن فلپ‌های رانی برای برخی از بانوان اشاره می‌شود:

برخی از مواقع در بخش فوقانی ران، بافت کافی وجود ندارد که بتوان از آن برای بازسازی پستان پس از ماستکتومی استفاده کرد
گاهی اسکارهایی که در گذشته در این ناحیه به وجود آمده، رگ‌های خونی مهم را تحت تأثیر خود قرار داده است
گاهی فلپ‌های قبلی با شکست مواجه شده است و به همین خاطر پزشک به این نتیجه می‌رسد که بهتر است گزینه‌هایس دیگری را امتحان کند.

انواع روش های بازسازی پستان پس از سرطان با استفاده از روش فلپ‌های رانی :

فلپ TUG
فلپ VUG
فلپ
DUG