فوق تخصص سرطان معده

علائم سرطان معده

از علائم بالینی که برای سرطان معده انتظار داریم مشاهده نماییم، کاهش وزن و درد شکمی است. درد شکمی معمولا در ناحیه زیر جناق بوده و در موارد پیشرفته شدت آن افزایش پیدا می کند. حالت تهوع و عدم تحمل به غذا از دیگر علائم بالینی سرطان معده است.

سرطان معده می تواند ایجاد خونریزی نمایید، معمولا این خونریزی به صورت مخفی بوده که منجر به کم خونی شده و یا گاهی به صورت آشکارا بروز می کند که بیمار شرح حالی از استفراغ خونی یا مدفوع سیاه رنگ را به متخصصین انکولوژی گزارش می دهد.

چنان چه سرطان معده در مراحل اولیه تشخیص داده شود که امکان جراحی بیمار وجود داشته باشد، بقای بیمار بسیار بالا خواهد بود. بنابراین در صورتی که دچار علائمی همچون درد زیر جناق و یا سوزش معده برای مدتی هستید که به درمان های اسید معده پاسخ ندادید حتما جهت آندوسکوپی مراجعه نمایید.

تشخیص سرطان معده

تشخیص قطعی سرطان معده با آندوسکوپی، بیوپسی یا نمونه گیری از ضایعه می باشد که در معده گزارش می شود، به طور معمول پس از تایید بافت شناسی و رویت سلول های بدخیمی فرد به عنوان مبتلا به سرطان معده گزارش می شود.

در این زمان می بایست از نظر میزان گستردگی تومور بررسی های لازم انجام شود، از روش های تشخیصی مختلفی و مفیدی، استفاده می شود که عبارت است از: سی تی اسکن تمام بدن است و چنان چه دسترسی به پد سی تی اسکن وجود داشته باشد می توان از نظر گسترش تومور تمام بدن را با این وسیله تشخیصی بررسی کرد.

آزمایشات خون برای ارزیابی کارکرد کلیه و کبد نیز درخواست می شود، پس از اینکه این ارزیابی ها به اتمام رسید. تعیین اینکه بیمار کاندید جراحی شود یا درمان های انکولوژی مثل شیمی درمانی و یا رادیوتراپی را دریافت کند، بستگی به پاسخ ارزیابی تصویر برداری است.

غربالگری سرطان معده

تست خون(cancerSeek) که می‌تواند چندین نوع سرطان از جمله سرطان معده را از طریق آزمایش خون در مراحل اولیه که هنوز هیچ علامت بالینی دیده نشده، مشخص کند. این آزمایش بر پایه موادی است که سلول‌های سرطانی در خون آزاد می‌کنند. انجام این آزمایش به صورت دوره‌ای می‌تواند به تشخیص به موقع این سرطان کمک زیادی نماید.

همچنین اندوسکوپی و رادیوگرافی با باریم دو روش مهم در غربالگری کنسر معده هستند از آنجا که اندوسکوپی امکان دید مستقیم حلق، مری، معده و نمونه برداری همزمان از ضایعات مشکوک را به پزشک می دهد حساسیت بیشتری دارد و محبوب تر است .

درمان سرطان معده

سرطان معده با یک یا چند مورد زیر درمان می شود:

عمل جراحی سرطان معده
شیمی درمانی سرطان معده
پرتودرمانی سرطان معده
ایمونوتراپی سرطان معده
تعیین برنامه درمانی به منشا و مرحله سرطان بستگی دارد. گذشته از درمان سلول های سرطانی در معده، هدف از درمان جلوگیری از گسترش سلول ها است. سرطان معده در صورت عدم درمان، ممکن است به بافت های مختلف متاستاز دهد که عبارتند از:

ریه ها
گره های لنفاوی