فلوشیپ جراحی سرطان در تهران

متخصص سرطان گردن و سر

متخصص سرطان گردن و سر

متخصص سرطان گردن و سر

متخصص سرطان گردن در تهران | متخصص سرطان سر در تهران | متخصص سرطان سر و گردن | متخصص سرطان گردن و سر | فوق تخصص سرطان سر | فوق تخصص سرطان گردن

در اکثر موارد توده های سر و گردن خوش خیم و غیر سرطانی هستند و به راحتی قابل درمان می باشند. گاهی نیاز به برداشتن توده ها می باشد و گاهی با دارودرمانی توده ها از بین می روند. این مورد بستگی به تشخیص پزشک دارد.

تومورهای سر و گردن به چه معناست؟

تومور گردنی می تواند دارای انواع مختلفی باشد. انواع تومور گردنی در دسته مادرزادی، سرطانی (بدخیم)، خوش خیم، عفونی قرار می گیرند. هر کدام از این نوع تومور گردنی دلایل خاصی دارند؛ که در ادامه به طور کلی به آنها می پردازیم.

توده های گردنی که از نوع مادرزادی هستند؛ می توانند به علت وجود ناهنجاری های عروقی و همچنین وجود رخی از کیست ها در ناحیه گردن باشند. در توده ی گردنی مادرزادی، غدد لنفاوی درون گردن بر اثر ایجاد عفونت، بزرگ می شود و در نتیجه توده هایی در بخش گردن ایجاد می شود.
معمولا این نوع توده ها سرطانی نیستند و قابل درمان می باشند. تومورهای گردنی مادرزادی، کیست و یا توده هایی هستند که؛ معمولا در مجرای تیروگلوس، بینی و و مجرای تراتوما به وجود می آیند.

توده های عفونی گردنی، شامل توده هایی هستند که؛ که در اثر ایجاد عفونت در بخش های لوزه ها، دندان ها، سینوس ها و … به وجود می آیند. بیماری های عفونی که در ناحیه گردن و سر به وجود می آیند؛ می توانند از جمله علل تاثیرگذار در ایجاد تومور گردنی باشند. مونونوکلئوز عفونی یا همون تومور گردنی عفونی، بیماری است که در اثر وجود ویروس اپشتین بار به وجود می آید. ای نوع تومور معمولا برای افراد جوان و زیر 20 سال اتفاق می افتد.
انواع تومورهای گردنی که در بالا ذکر شد، از نوع توده خوش خیم بودند و درمان کردن آنها به آسانی انجام می شود. اما دسته دیگری از تومورهای گردن وجود دارند؛ که بدخیم هستند و در نوع تومورهای سرطانی ظاهر می شوند.
تومورهای گردنی بدخیم (سرطانی) در دو مرحله آشکار می شوند. مرحله اول آن شامل ایجاد توده های سرطانی برای بخش های غده تیروئید، غدد لنفاوی و غدد تحت فکی می باشد. در این مرحله پیشروی سرطان کمتر و راه درمان آسان تر خواهد بود.

در مرحله ثانویه؛ سرطانی شدن سایر بخش های گردنی امکان پذیر می شود، در واقع سرطان به بخش های دیگر راه پیدا می کند. در مرحله ثانویه بخش هایی مانند حفره ی دهان، مجرای بینی، بخش حنجره، بخش حلق، سینوس ها و … دچار تومورهای سرطانی می شوند.
سرطان های ناحیه سر و گردن در سلول های فلس مانند در لایه مخاطی داخل سر و گردن شروع می شوند؛ برای مثال داخل دهان، بینی و گلو. اغلب به اینگونه سلول های سرطانی در لایه مخاطی درونی، کارسینومای قاعده جمجمه گفته می شود.

سرطان های سر و گردن می توانند در غدد بزاقی هم ایجاد شوند که البته خیلی شایع نیست. غدد بزاقی شامل انواع گوناگونی از سلول ها هستند که می توانند سرطانی شوند بنابراین سرطان غدد بزاقی انواع مختلفی دارد. در زیر به انواع مختلف تومورهای سر و گردن اشاره می کنیم:

– سرطان دهان و حفره دهانی شامل لب ها، لثه ها، زبان و داخل گونه و …
– سرطان گلو یا حلق
– سرطان حنجره
– سرطان سینوس های پارانیزال و حفره بینی
– سرطان غدد بزاقی

علت سرطان سر و گردن چیست؟

مصرف الکل و سیگار دو مورد از مهم ترین فاکتورهای خطرزا برای تومورهای سر و گردن هستند مخصوصاً سرطان دهان، اوروفارنیکس، هایپوفارنیکس و حنجره. حدوداً ۷۵ درصد از تومورهای بدخیم سر و گردن ناشی از مصرف الکل و دخانیات است. البته مصرف الکل و دخانیات با هم خطر این سرطان ها را بالاتر می برد. ارتباطی بین مصرف الکل و دخانیات و سرطان غدد بزاقی دیده نشده است.

ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی می تواند خطر ابتلا به سرطان لوزه و ابتدای زبان را بالا ببرد. در زیر به عوامل دیگر ابتلا به تومورهای بدخیم سر و گردن اشاره می کنیم:

– عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
– مصرف غذاهای فراوری شده و پر از نمک در دوران کودکی
– به صورت مداوم در معرض گرد چوب یا برخی مواد شیمیایی بودن
– در معرض پرتوهای خطر زا بودن
– عفونت با ویروس اپشتین بار

علائم تومورهای سر و گردن

در صورتی که توموهای سر و گردن بدخیم باشند علائم خاصی دارند. وجود یک برآمدگی، گلودردی که بهبود نمی یابد، بلعیدن با سختی، تغییر یا گرفتگی صدا و … همگی می توانند از نشانه های تومورهای بدخیم سر و گردن باشند. برای بررسی بیشتر حتماً به متخصص این حوزه مراجعه گردد.
به طور کلی می توان گفت که دو عامل زمینه و وراثتی می توانند در ایجاد تومور گردنی نقش داشته باشند.

عوامل زمینه: این عوامل شامل استعمال دخانیات و الکل، قرار گرفتن در معرض آفتاب برای طولانی مدت، وجود ویروس HPV، قرار گرفتن در معرض پرتوهای مختلف و مضر، عدم تامین ویتامین ها موارد مورد نیاز بدن، ایجاد عفونت هایی در اثر سرماخوردگی و آنفولانزا و … می باشند.
در واقع این عوامل به مرور زمان و با افزایش شدت آنها، فرد را مستعد دریافت تومورهای گردن می کند.

عوامل وراثتی: وراثت می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد تومور های گردنی داشته باشد. برای مثال اگر در سابقه خانوادگی، فردی به توده های تیروئیدی مبتلا باشد، نسل بعد می تواند به تومور های گردنی نیز مبتلا شود.

میزان شیوع سرطان سر و گردن

سرطان سر و گردن چقدر شایع است؟ در ایالت متحده آمریکا حدوداً ۴ درصد از سرطان هایی که گزارش شده است مربوط به سر و گردن می باشند. این نوع سرطان ها دوبرابر بیشتر در مردان شایع است. همچنین در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر دیده می شود.

کاهش خطر ابتلا به تومورهای سر و گردن

چگونه می توان از خطر ابتلا به سرطان سر و گردن کاست؟ افرادی که در خطر سرطان سر و گردن می باشند مخصوصاً افرادی که مصرف دخانیات دارند می توانند با پزشک خود در رابطه با اقدامات لازم برای کاهش خطر ابتلا به این نوع سرطان صحبت کنند. معاینات منظم و مراجعه به موقع به پزشک می تواند موثر واقع شود.

تشخیص تومورهای سر و گردن

تومورهای سر و گردن چگونه تشخیص داده می شوند؟ بررسی پرونده پزشکی بیمار، معاینه فیزیکی، آزمایشات تشخیصی و … برای تشخیص قطعی تومورهای بدخیم سر و گردن صورت می گیرد. آزمایشات تشخیصی با توجه به نوع علائم انجام می شود. همچنین در مواردی نمونه ای از توده گرفته می شود و برای تشخیص بدخیم یا خوش خیم بودن آن به آزمایشگاه فرستاده می شود.
نشانه هایی وجود دارند که، زنگ هشدار وجود توده های گردنی را برای شما روشن می کنند. با وجود این علائم و نشانه ها، باید به پزشک برای تشخیص تومور گردنی مراجعه کنید.

تغییر صدای شما می تواند، نشانه ای از وجود تومور در بخش گردن باشد. با ایجاد تومور در ناحیه گردن، فشار و آسیب هایی که حنجره وارد می شود ؛ که ای فشار ها باعث می شود، صدای شما برای مدت طولانی تغییر کند و درمان نشود.
با وجود توده های گردنی، مشکلاتی در بلع برای شما به وجود خواهد آمد. در این حالت حتی بلع غذاهای مایعاتی برای شما دشوار است و این حالت برای مدت طولانی ادامه دار خواهد بود.
وجود زخم هایی در دهان، گلو و گوش ها می تواند وجود تومور گردنی را اثبات کند. این زخم برای مدت طولانی باقی می مانند و از بین نمی روند.
گاهی تومورهای گردنی با گوش درد تشخیص داده می شوند. در واقع این تومورها سبب ایجاد دردهایی برای ناحیه گوش شما می شوند. معمولا این گوش دردها می توانند با تغییر صدا و یا اشکال در بلع همراه باشند.
از دیگر نشانه های وجود تومور های گردنی، تغییر رنگ پوست می باشد. تومورها با اثر بر روی سلول های پوستی همان ناحیه، سبب تغییر رنگ آنها می شوند.
ایجاد ورم در ناحیه گردن می تواند از نشانه های توده های گردنی باشد. برای تشخیص این موضوع باید به پزشک مراجعه کنید. تا درستی آن ثابت شود.

درمان تومورهای سر و گردن

تومورهای بدخیم سر و گردن چگونه درمان می شوند؟ جراح تومور سر و گردن برنامه درمانی خاصی را برای توموهای سر و گردن ترتیب می دهد که بستگی به فاکتورهای زیادی دارد. برای مثال محل دقیق تومور، مرحله پیشرفت سرطان، سن بیمار و سلامت کلی وی بر انتخاب گزینه درمانی تاثیر می گذارند. درمان تومورهای بدخیم سر و گردن شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، درمان هدفمند و یا ترکیبی از چند گزینه درمانی می باشد.

بهترین روش درمان تومور گردنی، مراجعه زودهنگام به پزشک است. هرگاه یکی از نشانه هایی را که در خود مشاهده کردید، سریعا به پزشک برای درمان مراجعه کنید.
می توانید با مراجعه به جراح مغز و اعصاب و یا گوش و حلق بینی، تومور خود را شناسایی کنید. جراح مغز و اعصاب با بررسی گردن شما و تشخیص علائم، نوع سرطان و میزان پیشروی آن را برای شما شرح می دهد.
بهترین درمان تومور گردنی، کاهش مصرف مشروبات الکلی و دخانیات می باشد.

افرادی که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا هستند روند درمانی متفاوتی خواهند داشت. تحقیقات نشانه داده که افرادی که به این ویروس مبتلا هستند به احتمال کمتری تحت درمان های شدید قرار می گیرند.